Τα τελευταία 15 χρόνια διακρίνουμε στην ελληνική αγορά, τις στροφές που μας επιτρέπει η τεχνολογία. Αρχές του 2000 ήταν η πρώτη στροφή μακριά από DOSικά εμπορολογιστικά συστήματα, και η αντικατάστασή τους με ERP. Τότε εμφανίστηκαν και οι πρώτες παραφωνίες, δηλαδή εμπορολογιστικά τα οποία βαφτίζονταν ERPs, αλλά δεν περιλάμβαναν βασικά συστατικά ενός ERP, όπως για παράδειγμα το HR, Planning, Marketing, κλπ.

Η επόμενη στροφή της αγοράς ήταν η επένδυση σε CRM συστήματα, είτε ξεχωριστά (Salesforce, SugarCRM, Dynamics CRM) είτε ενσωματωμένα ως modules του εκάστοτε ERP παρόχου.

Η τρίτη στροφή ήρθε με την mobile τεχνολογία, που ξέφυγε από τα Windows Mobile και επίτρεψε στο Android και iOS να υιοθετήσουν mobile εφαρμογές για όλες τις επιχειρήσεις. Και εδώ διακρίνονται πάλι τα ίδια χαρακτηριστικά, είτε δηλαδή ολοκληρωμένες «stand-alone» λύσεις σε on-premise ή στο cloud, ή λύσεις που ενσωματώνονται πάλι ως μέρος του ERP ενός από τους κύριους vendors.

Καθώς διανύουμε την 4η βιομηχανική επανάσταση με το mobile να είναι στο επίκεντρο των πάντων, το ερώτημα είναι αν το mobile (sales force automation, φορητή τιμολόγηση, proof-of-delivery) είναι ένα πάρεργο ενός ERP όπως χειρίστηκε η αγορά το CRM, ή είναι μια αυτόνομη οντότητα από μόνο του.

Η απάντηση βέβαια είναι απλή. Ποια CRMs είναι τα καλύτερα αυτή τη στιγμή, όχι μόνο στην ελληνική αγορά, αλλά στην παγκόσμια; Προφανώς όχι αυτά που είναι sub-modules ενός ERP. Ο λόγος είναι πολύ απλός και εξηγείται από το γεγονός ότι όταν εξειδικεύεται ένας vendor σε μια κάθετη λύση, τότε επενδύει καθημερινά σε αυτό και μόνο το προϊόν. Απόδειξη αποτελεί και το απλό ερώτημα «πόσα ελληνικά CRMs είναι web-based σήμερα». Στην 4η βιομηχανική επανάσταση κυριαρχούν οι γρήγορες ταχύτητες με το 5G στα προπύλαια, το always-online, το device-agnostic (iPad, android, windows, tablet, smartphone όλα ένα), και ακόμα και σήμερα βλέπουμε λύσεις με Windows FAT clients, με direct σύνδεση στη βάση δεδομένων, και με τον κάθε πελάτη μας να αναρωτιέται πως θα το λειτουργήσει από το κινητό του. Τη στιγμή που open source CRMs όπως το Sugar Community Edition, προσφέρουν πλούσια web interfaces.

Το mobile σήμερα αποτελεί τον βασικό άξονα ανάπτυξης οποιασδήποτε επιχείρησης, εμπορικής ή βιομηχανικής. Δεν είναι τυχαίο ότι βλέπουμε επιχειρήσεις που βάζουν ένα “ERP” με 3.000 Ευρώ, και μετά επενδύουν πάνω από 10.000 Ευρώ σε ένα mobile σύστημα.

Όταν η mobile λύση αποτελεί υποσύστημα ενός ERP, μοιραία μειώνεται η αξία του, διότι κατά την πώληση δεν μπορεί να σταθεί ως ξεχωριστό λογισμικό, και σίγουρα δεν μπορεί να έχει κυρίαρχο ρόλο. Μην ξεχνάμε επίσης ότι η αξία πάντα αντικατοπτρίζει και τις λειτουργικές δυνατότητες.

Από την άλλη, ένα αυτόνομο mobile σύστημα δίνει τη δυνατότητα στον συνεργάτη να το διαθέσει σε υψηλές τιμές, με πλούσια λειτουργικότητα, η οποία δεν είναι δεμένη με τις δυνατότητες ενός συγκεκριμένου ERP. Συνήθως αυτά τα συστήματα διατίθενται από εξειδικευμένους vendors με εμπειρία και ικανότητα να μετατρέψουν μια απλή λύση παραγγελιοληψίας σε μια ολοκληρωμένη υπερπαραγωγή mobile CRM.

Ίσως αυτό που αξίζει να σημειωθεί είναι ότι οι αυτόνομες λύσεις επιτρέπουν στον συνεργάτη να αλλάξει στο μέλλον το ERP, χωρίς να πειράξει το mobility. Η αγορά λογισμικού είναι ένας φαύλος κύκλος, και η ανάγκη για αλλαγή του ERP σε νέα σύγχρονα που λειτουργούν σε Azure με web interface, θα έρθει λίαν συντόμως. Ο συνεργάτης του καναλιού πρέπει λοιπόν να είναι προετοιμασμένος για την επόμενη πώληση, και να έχει στρώσει το έδαφος ανάλογα.

Αρθρογράφος: Γιώργος Μαρκατάτος