Έξι βασικές αλλαγές στην αγοραστική συμπεριφορά ταχυκίνητων προϊόντων, όπως διαμορφώνεται στη μετα-Covid εποχή, καταγράφει η παγκόσμια συνδρομητική έρευνα της Nielsen «Shopper Shifts to a New Normal», η οποία διεξήχθη σε 32 αγορές, μεταξύ των οποίων και η ελληνική.

Ως προς την ελληνική αγορά, οι αλλαγές αυτές είναι οι εξής:

• Σημαντικός είναι ο αντίκτυπος της εμφάνισης της πανδημίας στο αγοραστικό ταξίδι, με μεγάλη αύξηση των ταξιδιών για «τακτικές αγορές (εβδομαδιαίες ή μηνιαίες)» της τάξεως του 153%, και με τα μισά (54%) από τα αγοραστικά ταξίδια να σχετίζονται με μαζικές αγορές, σε βάρος των καθημερινών και έκτακτων αγορών.

• Οι διαδικτυακές αγορές τροφίμων, προϊόντων καθαρισμού και ειδών προσωπικής περιποίησης διατήρησαν τη δυναμική τους μετά το lockdown, κερδίζοντας έδαφος ως το πιο συχνό κανάλι αγοράς, αγγίζοντας το 7%, αυξάνοντας τη διείσδυση κατά + 4pp, συμπληρωματικά πάντα με τα φυσικά καταστήματα και όχι εις βάρος τους.  Η τάση που παρατηρείται είναι ανάλογη με την ευρωπαϊκή τάση.

• Το lockdown επιτάχυνε την είσοδο του Έλληνα αγοραστή στο διαδικτυακό κανάλι για αγορές ειδών μπακαλικής. Η έρευνα της Nielsen που είχε πραγματοποιηθεί κατά το διάστημα του lockdown είχε αναδείξει ότι το 22% των Ελλήνων αγοραστών ήταν νεοεισερχόμενοι στο online οικοσύστημα που σχετίζεται με αγορές των 4 βασικών κατηγοριών παντοπωλείου. Η πρώτη τους αυτή εμπειρία με διαδικτυακό κατάστημα σουπερμάρκετ την περίοδο του lockdown ήταν αρνητικά επιβαρυμένη λόγω των μεγάλων διαστημάτων παραδόσεων. 

Επιλέγοντας αρκετοί από τους νεοεισερχόμενους στο κανάλι να  συνεχίζουν να αγοράζουν online,  είχαν βελτιωμένη εμπειρία  στην υπηρεσία παράδοσης, αναβαθμίζοντας σταδιακά και την συνολική αγοραστική εμπειρία.  Σήμερα η αγοραστική εμπειρία από τα e-shops του οργανωμένου λιανεμπορίου έχει φτάσει σε ικανοποιητικά επίπεδα και μάλιστα αξιολογείται ελαφρώς υψηλότερα από αυτή στα φυσικά καταστήματα καθώς επίσης δηλώνουν μέσο χρόνο παράδοσης δύο μέρες.

• Η νέα κανονικότητα αύξησε την κινητικότητα στο περιβάλλον του λιανεμπορίου με έναν στους τέσσερις αγοραστές (26%) να κάνει τις αγορές του σε νέο κατάστημα την τελευταία εβδομάδα, ποσοστό σημαντικά μεγαλύτερο ακόμα και από περιόδους όπου στο οργανωμένο λιανεμπόριο σημειώνονταν εξαγορές αλυσίδων.  Η κινητικότητα αυτή σε συνδυασμό με την αναδιαμόρφωση των παραγόντων που διαφοροποιούν τους λιανεμπόρους λόγω της εμφάνισης της πανδημίας, δηλαδή προσθήκη τήρησης κανόνων υγιεινής και μέτρων ασφάλειας, εκτιμάται ότι θα έχει άμεσο αντίκτυπο στη σχέση των αγοραστών με την κάθε αλυσίδα και θα επηρεαστεί σημαντικά το equity.

• Το 38% των αγοραστών αναζητούν πιο ενεργά προσφορές, γεγονός που σηματοδοτεί μια αυξανόμενη ανησυχία για τις τιμές, υπογραμμίζοντας την ζωτικής σημασίας αναθεώρηση στρατηγικών προώθησης.

• Περισσότεροι από τους μισούς αγοραστές (56%) αντιμετώπισαν έλλειψη αποθεμάτων, το οποίο οδήγησε σε χαμένες ευκαιρίες τόσο για τους λιανοπωλητές όσο και για τους κατασκευαστές.  Οι κατηγορίες σε έλλειψη ήταν κυρίως αυτές που σχετίζονται με την προστασία από την Covid-19:   Απολυμαντικό χεριών και αντιβακτηριδιακά οικιακά καθαριστικά  και αντιβακτηριδιακά απορρυπαντικά ρούχων.  Το ποσοστό στην Ελλάδα είναι από τα χαμηλότερα στην Ευρώπη. Σε υψηλά επίπεδα το delivery φαγητού.

Παράλληλα, αξιοσημείωτο είναι ότι σημαντικό μέρος των αγοραστών, το 25%, ξεκίνησε το μαγείρεμα στο σπίτι, και παρόλη την επιβεβαιωμένη τάση για μαγειρική/ζαχαροπλαστική, το delivery φαγητού παρέμεινε σε υψηλά επίπεδα, με το 44% να προέβη σε παραγγελία έτοιμου φαγητού, πολύ υψηλότερα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (28%).

FOODReporter Τεύχος 316
Πηγή: www.boussias.com