Επιτάχυνση των καταναλωτικών τάσεων και συμπεριφορών που είχαν ήδη ξεκινήσει να αναπτύσσονται πριν την έξαρση της πανδημίας διαπιστώνει η PwC στην 11η έκθεσή της Global Consumer Insights Survey, που καταγράφει τις συνήθειες των καταναλωτών στις πόλεις πριν και μετά την πανδημία, καθώς και τον τρόπο με τον οποίο η παγκόσμια αναταραχή επέβαλε την επιτάχυνση προς έναν πιο ψηφιακό τρόπο ζωής.

Το 35% των καταναλωτών ψωνίζει τρόφιμα διαδικτυακά

Όσον αφορά στις αγορές από σούπερ μάρκετ, παρότι τα ψώνια στο κατάστημα εξακολουθούν να αποτελούν την κύρια επιλογή, περισσότερο από το ένα τρίτο (35%) των καταναλωτών ψωνίζει πλέον τρόφιμα διαδικτυακά, με το 86% αυτών να σκοπεύει να συνεχίσει και μετά την άρση των μέτρων κοινωνικής αποστασιοποίησης.

«Πριν την πανδημία, οι online αγορές από σούπερ μάρκετ ήταν πολύ πίσω από τις online αγορές μη τροφίμων. Όμως αυτό που ήταν αδιανόητο για πολλούς μόλις πριν από μερικούς μήνες - οι αγορές φρέσκων προϊόντων online, για παράδειγμα - έχει γίνει η νέα κανονικότητα», αναφέρουν οι αναλυτές της PwC, παρατηρώντας πως τα δύο τρίτα των καταναλωτών στις πόλεις ψωνίζουν πλέον τρόφιμα μέσω Διαδικτύου, σε πολλές περιπτώσεις με χρήση κινητού τηλεφώνου. «Όμως παρά την ψηφιακή μετάβαση, θα ήταν πρόωρο να ξεγράψουμε τα φυσικά σημεία πώλησης», επισημαίνεται.

Omnichannel εμπειρία

Όπως σημειώνεται στην έρευνα, «η πανδημία έχει αναδείξει σαφώς τα πλεονεκτήματα του mobile shopping – την ευκολία, τη φορητότητα και την αμεσότητά του. Το mobile commerce θα διατηρήσει την ορμή του και πιθανότατα θα επιταχυνθεί, ιδιαίτερα καθώς έχει κάνει μεγάλα άλματα στα σούπερ μάρκετ. Όμως η κυρίαρχη τάση θα είναι προς μία omnichannel εμπειρία, με τις προσανατολισμένες στον καταναλωτή εταιρείες να πρέπει να ενοποιήσουν άψογα τις offline και τις online εμπειρίες τους».

«Πολύ ισχυρός τομέας» το online grocery το 2021

Δεδομένης της σημαντικής αύξησης των παραγγελιών μέσω Διαδικτύου από σούπερ μάρκετ στη διάρκεια των περιοριστικών μέτρων, της ανθεκτικότητας των φυσικών σημείων πώλησης, αλλά και του χρόνου που θα χρειαστεί μέχρι οι καταναλωτές να αισθανθούν αρκετά ασφαλείς για να επιστρέψουν στα εστιατόρια, ο τομέας του grocery αναμένεται να είναι πολύ ισχυρός την επόμενη χρονιά, σύμφωνα με την PwC, που επικαλείται εκτιμήσεις της Grand View Research, σύμφωνα με τις οποίες η αξία της παγκόσμιας αγοράς online grocery έως το 2027 θα φτάσει τα 975 δισεκατομμύρια δολάρια, καταγράφοντας μέση ετήσια αύξηση της τάξεως του 22,7%.

Οι νέες τάσεις

«Πιθανότατα θα δούμε επίσης περισσότερους λιανοπωλητές να προσφέρουν ένα ευρύτερο φάσμα υπηρεσιών click-and-collect, καθώς οι καταναλωτές περιορίζουν την έκθεσή τους και μειώνουν τις επισκέψεις τους.

Τάσεις όπως η παραλαβή από το κατάστημα και οι υπηρεσίες delivery από σούπερ μάρκετ, εμπορικά καταστήματα και καταστήματα ηλεκτρονικών έχουν γίνει πιο δημοφιλείς και ήρθαν για να μείνουν.

Το mobile shopping αναμένεται επίσης να καλύψει το κενό που δημιουργούν οι αγορές σε φυσικά καταστήματα που δεν θα επιστρέψουν λόγω πτωχεύσεων και μόνιμων λουκέτων σε καταστήματα», τονίζεται.

Μειωμένες δαπάνες

Η πανδημία έχει επίσης επηρεάσει βαθιά τις προσδοκίες των καταναλωτών όσον αφορά στις δαπάνες τους. Πριν την πανδημία, σχεδόν οι μισοί συμμετέχοντες (46%) προέβλεπαν ότι θα ξοδέψουν περισσότερα χρήματα το επόμενο 12μηνο. Ωστόσο, μετά την πανδημία, το 40% των ερωτηθέντων ήρθαν αντιμέτωποι με μείωση εισοδήματος λόγω απώλειας της δουλειάς τους ή μείωσης του ωραρίου τους, ενώ το 41% αυτών παρατήρησαν αύξηση των λογαριασμών του νοικοκυριού τους.  Έτσι, το ποσοστό αυτών που προβλέπουν ότι θα ξοδέψουν περισσότερα το επόμενο 12μηνο μειώθηκε από το 46% στο 33%, ενώ το ποσοστό αυτών που θα μειώσουν τις δαπάνες τους σχεδόν διπλασιάστηκε, από το 19% στο 36%.

Έμφαση στην υγεία και την ευεξία

Πριν την πανδημία, σύμφωνα με την PwC, σχεδόν οι μισοί καταναλωτές ανέφεραν ότι έκαναν αλλαγές στη διατροφή τους για να υιοθετήσουν έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής (συμπληρώματα, στροφή σε plant-based επιλογές, αποχή από συγκεκριμένα τρόφιμα). 

Μετά την πανδημία, φαίνεται να υπάρχει μία επιτάχυνση της τάσης αυτής, όχι μόνο στη διατροφή, αλλά σε μία ολιστική ιδέα υγιεινής ζωής.  Η επιτάχυνση αυτή είναι θεαματική στην Κίνα, όπου το 90% του δείγματος ενδιαφέρεται περισσότερο για τη σωματική υγεία του, το 89% για τη διατροφή του και το 87%  για την ψυχική υγεία του.

FOODReporter Τεύχος 322
Πηγή: www.boussias.com