Ο ρόλος των προσφορών

Πιέσεις στους διακινούμενους όγκους δέχεται την τελευταία τετραετία η αγορά γάλακτος, λόγω των επιπτώσεων που υπάρχουν στην κατανάλωση από τις δημογραφικές αλλαγές, αλλά και την απαξίωση του οικογενειακού εισοδήματος. Υψηλόβαθμοι παράγοντες της βιομηχανίας σημειώνουν ότι, ενώ στα οργανωμένα δίκτυα η ζήτηση του γάλακτος παραμένει σταθεροποιημένη (βλέπε προηγούμενο άρθρο του FR), με τον συνυπολογισμό και των μικρών – ανεξάρτητων καταστημάτων η κατανάλωση κινείται πτωτικά.

Εκτιμούν, δε, τις απώλειες σε 13% με 15% από το 2015 έως το 2018, ενώ μικρή κάμψη -περίπου δύο με τρεις ποσοστιαίες μονάδες- διαπιστώνουν και φέτος.

Η συρρίκνωση του πληθυσμού

Οι ίδιοι παράγοντες αποδίδουν την εξέλιξη αυτή στο γεγονός ότι πληθυσμιακά η χώρα «μικραίνει». Αναφέρουν ως παράδειγμα τη δραματική μείωση του αριθμού των γεννήσεων (από 118.000 σε 83.000 σε ετήσια βάση) που επιδρά αρνητικά στην κατανάλωση του βρεφικού γάλακτος, όπως και του γάλακτος για τις μικρές ηλικίες, επηρεάζοντας αρνητικά τις πωλήσεις κωδικών που απευθύνονται στις ηλικίες 0 έως 7 ετών.

Με φειδώ η κατανάλωση των νοικοκυριών

Προσθέτουν, δε, ότι η μείωση στη ζήτηση του γάλακτος προκαλείται και από το γεγονός ότι ένα μεγάλο μέρος των νοικοκυριών εδώ και χρόνια προσέχει ιδιαίτερα τις ποσότητες που προμηθεύεται ώστε να καταναλώνονται στο σύνολό τους πριν την ημερομηνία λήξης και να μην αναγκάζονται να πετούν μέρος αυτών.

Στροφή στο οργανωμένο λιανεμπόριο και αναζήτηση προσφορών

Τέλος, διευκρινίζουν ότι λόγω της κρίσης οι καταναλωτές στρέφονται με μεγαλύτερη ένταση στα οργανωμένα δίκτυα, εγκαταλείποντας τα μικρά σημεία λιανικής, προκειμένου να εκμεταλλευθούν είτε τις χαμηλές τιμές, είτε και τις πρόσφορες, με αποτέλεσμα να υπάρχει μεγαλύτερη συγκέντρωση των διακινούμενων όγκων στα σούπερ μάρκετ.

Αυτός είναι, εξάλλου, και ο λόγος για τον οποίο η οργανωμένη λιανική δεν εμφανίζει πτώση στη ζήτηση σε όγκους παρά το έντονο δημογραφικό πρόβλημα της χώρας.

«Όμως αν αθροίσει κανείς το σύνολο των όγκων (65% σούπερ μάρκετ και 35% μικρή λιανική) εύκολα διαπιστώνει ότι η αγορά κινείται πτωτικά» σημειώνουν οι ίδιοι παράγοντες.

 

FOODReporter Τεύχος 43

Πηγή: www.boussias.com