Το 50% των καταναλωτών παγκοσμίως δείχνει πρόθυμο να εντάξει στη ζωή  του διαδικασίες αγορών μέσω augmented και virtual reality
 
Σημαντικές αλλαγές θα επέλθουν σε σχέση με τις συνήθειες των καταναλωτών στην μετά τον κορονοϊό εποχή, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Nielsen, λαμβάνοντας ως παράδειγμα την Κίνα, από την οποία και ξεκίνησε ο κορονοϊός. Η Κίνα που πλέον επανέρχεται στην κανονικότητα, μπορεί να αποτελέσει οδηγό σε σχέση με τις αλλαγές που μπορούν να επέλθουν τα επόμενα χρόνια στο λιανεμπόριο παγκοσμίως.
 
Οι εξελίξεις αυτές άλλωστε ωθούνται από τις πιεστικές ανάγκες που εκ των πραγμάτων δημιουργεί ο κορονοϊός. Eνδιαφέρον παρουσιάζει το εύρημα της Nielsen, βάσει του οποίου περίπου το 50% των καταναλωτών παγκοσμίως δηλώνουν ότι μέσα στα επόμενα δύο χρόνια θα είναι πρόθυμοι να εφαρμόσουν μέσα όπως η επαυξημένη πραγματικότητα (augmented reality) καθώς και η εικονική πραγματικότητα (virtual reality) κατά τις αγορές τους.
 
Τα σημεία που κυριάρχησαν στο λιανεμπόριο της Κίνας υπό την επίδραση του Covid-19
 
• Οι εταιρείες έκαναν σχεδόν τα πάντα για να μειώσουν τα σημεία ανθρώπινης επαφής. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η δραστηριότητα της Alibaba, Taobao Live, περίπτωση στην οποία ο κολοσσός του ηλεκτρονικού λιανεμπορίου χρησιμοποίησε το livestreaming ως οδηγό για το κανάλι του e-commerce.
• Oι προσεκτικοί και υπεύθυνοι καταναλωτές ζητούσαν οι ίδιοι την χρήση της τεχνολογίας για να μετριάσουν τις πιθανότητες μετάδοσης του ιού. Μέσα προφύλαξης προς αυτή την κατεύθυνσή ήταν οι μάσκες και οι έλεγχοι θερμοκρασίας.
• Στην Κίνα και στη Νότια Κορέα αρκετοί μεγαλύτεροι σε ηλικία καταναλωτές άρχισαν να αναζητούν λύσεις online, για να μπορέσουν καλύψουν τις καταναλωτικές τους ανάγκες.
 
Πώς οι λιανέμποροι στην Κίνα θα προσαρμοστούν στη νέα κανονικότητα
 
Σε έρευνα που πραγματοποίησε η Nielsen China, απευθυνόμενοι σε 10.000 λιανεμπόρους, το μεγαλύτερο ποσοστό – σχεδόν 7 στους 10 – δηλώνει ότι θα ήθελε να επενδύσει εντονότερα στις αγορές μέσω διαδικτύου. Η Κίνα θεωρείται ίσως η πιο ώριμη αγορά στον τομέα του e-commerce παγκοσμίως, αποτελώντας ταυτόχρονα ένα ισχυρό παράδειγμα προς τις υπόλοιπες χώρες του κόσμου, οι οποίες διαθέτουν λιγότερο αναπτυγμένο διαδικτυακό κανάλι σε σχέση με την Κίνα.
 
Στον αντίποδα, άκρως ενδεικτική είναι ακόμα και η περίπτωση των Ηνωμένων Πολιτειών, όπου το e-commerce ουσιαστικά κατέρρευσε σε αρκετές των περιπτώσεων, δεδομένου ότι αυξήθηκε ραγδαία το πλήθος των καταναλωτών που άρχισαν να ψωνίζουν ηλεκτρονικά. Μάλιστα, υπήρξαν επιχειρήσεις που αναγκάστηκαν να διακόψουν την λειτουργία των ιστοσελίδων και των κινητών εφαρμογών τους για αρκετές ημέρες, δεδομένου ότι δεν είχαν ελεύθερα slots για να εξυπηρετήσουν τους καταναλωτές ή τα απαιτούμενα αποθέματα για να καλύψουν τη ζήτηση.
 
Επίσης, στην Ιταλία όπου το κοινό αρέσκεται να βλέπει, να αγγίζει και να μυρίζει τα τρόφιμα που αγοράζει, ψωνίζοντας από τα κατά τόπους καταστήματα, οδηγήθηκε σε ένα διαφορετικό μοντέλο αγορών.  Το e-commerce εμφάνισε εντονότατη ζήτηση, με τους ηλικιωμένους να αντιμετωπίζουν το σοβαρότερο πρόβλημα προσαρμογής, ερχόμενοι για πρώτοι φορά σε επαφή με μία νέα μορφή αγορών και εξυπηρέτησης των αναγκών τους.
 
Τι θα κάνουν οι Κινέζοι retailers
 
• Το 67% θα επενδύσει περισσότερο στο online κανάλι και σε διαδικτυακές εφαρμογές απευθυνόμενο προς τους καταναλωτές.
• Το 53% θα αναπροσαρμόσει το προϊοντικό του μείγμα, εντάσσοντας σε αυτό περισσότερα υγιεινά και ασφαλή προϊόντα, τόσο σε επίπεδο αποθεμάτων όσο και στα ράφια του.
• Το 43% θα επικεντρώσει περαιτέρω την προσοχή του στην εφοδιαστική αλυσίδα, ιδίως στον τομέα των φρέσκων προϊόντων.
 
Πώς οι καταναλωτές στην Κίνα θα προσαρμόσουν τις ανάγκες τους με βάση την νέα κανονικότητα
 
• Το 59% θέλει να αγοράζει πιο συχνά online τα καθημερινά και φρέσκα προϊόντα μετά τον Covid-19. 
• To 90% σκέφτεται να αγοράσει ιονιστές αέρα και φίλτρα νερού για το σπίτι του.
• Το 67% πιστεύει ότι τα σύγχρονα οπτικοακουστικά μέσα θα συμβάλλουν καθοριστικά στο μέλλον για την εξυπηρέτηση των virtual αγορών.
 
 
FOODReporter Τεύχος 254
Πηγή: www.boussias.com