Η ραγδαία ανάπτυξη των e-πωλήσεων καθιστά «προαπαιτούμενο» την πολυκαναλική ψηφιακή προσέγγιση

Αντιμέτωποι με ένα νέο μοντέλο καταναλωτή και με μια νέα κανονικότητα βρίσκονται προμηθευτές και λιανέμποροι, που είδαν τη ζήτηση να μετατοπίζεται από τα φυσικά καταστήματα στο online κανάλι, μια τάση που διατηρείται και μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων.
 
Οι μάρκες βρίσκονται αντιμέτωπες με προκλήσεις και αυτό που ανέδειξαν οι έρευνες κατά τη διάρκεια της πανδημίας είναι ότι ο μόνος τρόπος για να διατηρήσουν τα μερίδιά τους στην τρέχουσα περίοδο αβεβαιότητας είναι να παραμείνουν ενεργητικές, αφουγκραζόμενες τις συνεχώς μεταβαλλόμενες καταναλωτικές τάσεις. 
 
Η αυτοματοποίηση, η χρήση νέων τεχνολογικών εργαλείων με έμφαση στο mobile και email μάρκετινγκ και η αποκωδικοποίηση της καταναλωτικής συμπεριφοράς σε όλα τα κανάλια πώλησης είναι επιτακτική ανάγκη για τις επιχειρήσεις του λιανεμπορίου. Δεδομένου ότι ο πελάτης πλέον ζητάει τα πάντα, τη στιγμή που επιλέγει, από όπου και αν βρίσκεται, η χρήση εργαλείων για την ανάλυση της καταναλωτικής συμπεριφοράς δεν είναι ζητούμενο μόνο για τις μεγάλες αλυσίδες, αλλά και για τα μεμονωμένα καταστήματα. Είναι υπόθεση κάθε μικρομεσαίας επιχείρησης. Αρκεί να ληφθεί υπόψη ότι η τεχνολογία έχει παρεισφρήσει στην καθημερινότητα κάθε πολίτη, αλλάζοντας την αγοραστική του συμπεριφορά. Ακόμη και στην τρίτη ηλικία παρατηρήθηκε αύξηση της χρήσης ψηφιακών εργαλείων κατά τη διάρκεια του lockdown και καταναλωτές που δεν είχαν αγοράσει ποτέ online τώρα είναι τακτικοί πελάτες στα ψηφιακά κανάλια διανομής. Το τοπίο άλλαξε άρδην αναγκάζοντας τις επιχειρήσεις να δείξουν γρήγορα αντανακλαστικά και προσαρμοστικότητα.
 
Στον κλάδο των supermarket το πρώτο εξάμηνο του 2020, η αξία των online αγορών κατέγραψε ρυθμό ανάπτυξης 150% συγκριτικά με το αντίστοιχο πρώτο εξάμηνο του 2019. Συγκεκριμένα, η συνολική αξία των online αγορών σε τιμές λιανικής με το ΦΠΑ ανήλθαν στα 56,3 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, οι πωλήσεις του πρώτου εξαμήνου του 2020 ήταν κατά 21% υψηλότερες από το σύνολο των πωλήσεων ολόκληρου του 2019, που ήταν στα 46,6 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τα στοιχεία της Convert Group.

Οι μεγάλοι παίχτες της αγοράς έχουν ήδη προσαρμόσει τη στρατηγική τους στα νέα δεδομένα, ενισχύοντας ακόμη περισσότερο την πολυκαναλική προσέγγιση, με έμφαση στα ψηφιακά κανάλια.
 
­Βusiness messaging
Εταιρείες τεχνολογίας που αναπτύσσουν υπηρεσίες business messaging & mobile marketing, αναλαμβάνουν τον συγχρονισμό της βάσης δεδομένων των πελατών με το περιεχόμενο των προσφορών της εταιρείας λειτουργώντας ως «κόμβος επικοινωνίας». Έτσι η εταιρεία μπορεί να εκτελεί με συνέπεια εκστρατείες σε πολλά κανάλια (Email, Viber / SMS) στους ενεργούς πελάτες της, παρέχοντας εξατομικευμένο περιεχόμενο όπως προσφορές, συνταγές, προωθητικές εκστρατείες κ.ά. 
 
Ποιες είναι οι τάσεις
Η ανάλυση δεδομένων είναι πολύτιμο εργαλείο και για τον ασφαλιστικό κλάδο, έχοντας πρόσβαση σε άμεσο feedback των ενεργειών τους από τους καταναλωτές και επικαιροποίηση των βάσεών τους, ώστε να αποφεύγουν περιττά κόστη σε αποστολές, σε αριθμούς και email διευθύνσεις που δεν υπάρχουν, αλλά και στη βελτίωση των ταμειακών τους ροών, με δυνατότητα real time πληρωμών.
 
Νέο τοπίο καταναλωτικών συμπεριφορών
Τα μέτρα διαχείρισης της πανδημίας, παράλληλα με την αύξηση της χρήσης των τεχνολογιών επικοινωνίας, διαμορφώνουν ένα νέο τοπίο στις καταναλωτικές συμπεριφορές, νέες τάσεις στον χώρο της λιανικής, αλλά και στον τρόπο λειτουργίας των εφοδιαστικών αλυσίδων. Η κρίση επιτάχυνε δραματικά την ανάγκη για τη δημιουργία γρήγορων και ευέλικτων λύσεων ηλεκτρονικού εμπορίου και την ανάγκη κερδοφορίας στη νέα εποχή λιανικής μετά την πανδημία. Η ανάλυση δεδομένων, η παρακολούθηση και η βελτιστοποίηση των αποτελεσμάτων γίνεται πράξη και οι εταιρείες διαθέτουν πλέον επιλογές, ώστε να ψηφιοποιούν την πελατειακή τους επικοινωνία και να «χτίσουν» το brand loyalty, επιτυγχάνοντας ταυτόχρονα και μείωση του κόστους τους.

Παρότι το λιανεμπόριο έχει αντιμετωπίσει επιτυχώς μεγάλες κρίσεις και στο παρελθόν, η ειδοποιός διαφορά με την τρέχουσα συγκυρία είναι ότι τα καταναλωτικά πρότυπα και συμπεριφορές δεν είχαν αλλάξει ποτέ τόσο γρήγορα. Στη νέα εποχή η ευελιξία και η προσαρμοστικότητα, οι συνέργειες και οι επενδύσεις των εταιρειών σε όλα τα απαραίτητα ψηφιακά εργαλεία επικοινωνίας με τους πελάτες τους, θα κρίνουν και τους νικητές της επόμενης μέρας.