Ως ανάχωμα στις καταστροφικές συνέπειες της κρίσης του COVID-19 λειτουργεί και για τις ελληνικές επιχειρήσεις η τεχνολογία και η ψηφιακή ωριμότητα.

Οι εταιρείες, που είχαν ήδη υιοθετήσει ψηφιακά εργαλεία πριν την από την επέλαση του COVID-19, κατάφεραν να ανακάμψουν πιο εύκολα και σε μεγαλύτερο βαθμό.

Η πλειονότητα των ελληνικών μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων και ειδικότερα οι 7 στις 10 δηλώνουν ότι αξιοποίησαν περισσότερο τις ψηφιακές τεχνολογίες, προκειμένου να επιστρέψουν στην κανονικότητα. Συγκεκριμένα, αναφέρουν ότι αύξησαν τις τηλεφωνικές παραγγελίες (48%) και τις διαδικτυακές πωλήσεις (48%), ενώ ενίσχυσαν το καθεστώς της τηλεργασίας (50%).

Μάλιστα, όπως διαπιστώνει έρευνα του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών για την COSMOTE, σήμερα σχεδόν μία στις δέκα ΜμΕ (8%) δηλώνει ότι βρίσκεται σε καλύτερη κατάσταση από πριν την έναρξη της κρίσης. Πάντως, οι ελληνικές επιχειρήσεις, που αξιοποίησαν αποτελεσματικά τα ψηφιακά εργαλεία, δεν είναι η πλειοψηφία, αφού μόλις οι μισές ΜμΕ βρίσκονται στα πρώτα στάδια της ψηφιακής ανάπτυξης.

Ψηφιακή ωριμότητα
Για την ακρίβεια, με βάση την κατάταξη στον Δείκτη Ψηφιακής Ετοιμότητας, μόνο το 50% των ελληνικών ΜμΕ βρίσκεται σήμερα στα πρώτα στάδια ωριμότητας (Elementary, Basic). Μόνο μία στις οκτώ κατατάσσεται σε προχωρημένο στάδιο (Advanced) και - δυστυχώς - καμία στο ιδεατό (Ideal). Ωστόσο, η έρευνα καταγράφει μικρή άνοδο το 2020 σε σχέση με το 2019.

Σε κάθε περίπτωση, φαίνεται ότι η ψηφιακή ετοιμότητα επηρεάζεται από το μέγεθος, αλλά και τον κλάδο των επιχειρήσεων. Οι μεγαλύτερες εταιρείες (με 6-10 αλλά και πάνω από 10 εργαζόμενους), καθώς και οι κλάδοι των επαγγελματιών - επιστημόνων, της μεταποίησης, καθώς και οι τεχνικές εταιρείες “σκοράρουν” υψηλότερα στον δείκτη.

Χρήση των ψηφιακών μέσων
Βελτιωμένη εμφανίζεται η χρήση των ψηφιακών εργαλείων και υποδομών από τις ΜμΕ το 2020. Να σημειωθεί ότι το ELTRUN κατατάσσει τις μικρομεσαίες εταιρείες στον Δείκτη Ψηφιακής Ετοιμότητας με βάση την υιοθέτηση και χρήση δέκα ψηφιακών εφαρμογών και υποδομών: website, e-shop, social media, ψηφιακές καμπάνιες, cloud υποδομές, ψηφιακή ασφάλεια, ψηφιακά εργαλεία επικοινωνίας, ERP, CRM και IoT συστήματα.

Η εικόνα, λοιπόν, το 2020 είναι βελτιωμένη, κυρίως, όσον αφορά στα e-shops (+18%), τις digital καμπάνιες (+18%), τα εργαλεία τηλεδιάσκεψης (+20%), τα συστήματα CRM (+26%) και IoT (+70%). Ωστόσο, όπως αποκαλύπτει η έρευνα, σε αρκετές περιπτώσεις, οι επιχειρήσεις έχουν επιλέξει ερασιτεχνικές λύσεις, κυρίως λόγω έλλειψης πόρων.

Για παράδειγμα, το 70% των ελληνικών ΜμΕ διαθέτει εταιρικό website, ωστόσο μία στις τρεις το έχει στήσει ερασιτεχνικά. Επίσης, ηλεκτρονικό κατάστημα διαθέτει το 17% των επιχειρήσεων, με το 48% εξ αυτών να καταγράφει σημαντική αύξηση στη χρήση το 2020.

Στο μεταξύ, το 36% των ΜμΕ έχει “τρέξει” ψηφιακή καμπάνια προώθησης, όμως, μόλις το 17% με τη βοήθεια επαγγελματία. Επιπλέον, τα social media είναι σημαντικό μέσο προώθησης και επικοινωνίας για δύο στις τρεις επιχειρήσεις.

Περαιτέρω, το τηλεφωνικό κέντρο αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της λειτουργίας για μία στις δύο επιχειρήσεις, ενώ εμφανίζεται μια μικρή τάση για χρήση cloud based κέντρων (στο 10% των χρηστών).

Η έρευνα
Η σχετική έρευνα διεξήχθη πανελλαδικά το 2019 και στη συνέχεια, το 2020, σε συνολικά ~1.500 επιχειρήσεις όλων των κλάδων. Καταγράφει δε τις επιπτώσεις της πανδημικής κρίσης στις ελληνικές επιχειρήσεις, αποκαλύπτοντας ότι 8 στις 10 ΜμΕ αναγκάστηκαν να κάνουν σημαντικές αλλαγές στη λειτουργία τους και μάλιστα, 1 στις 3 ανέστειλε πλήρως τη λειτουργία της.

Η έρευνα του ELTRUN για πρώτη φορά εστιάζει στις ελληνικές επιχειρήσεις με 1-50 εργαζόμενους και δημιουργεί τον Δείκτη Ψηφιακής Ετοιμότητας των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων, προκειμένου να καταγράψει την ψηφιακή ωριμότητα των ΜμΕ.

 

Διαβάστε περισσότερα: https://bit.ly/3n2O1l5
Πηγή: http://www.sepe.gr