Ψηφιακές τεχνολογίες και digital κανάλια προτεραιότητα για τις αλυσίδες σουπερμάρκετ
- Λεπτομέρειες
Αλλαγές στις προτεραιότητες των αλυσίδων σουπερμάρκετ, που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά, φέρνει η ψηφιακή τεχνολογία. Αν και η ενίσχυση των πωλήσεων αποτελεί την πρώτη προτεραιότητα για τον κλάδο, με τις αλυσίδες να στοχεύουν σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερα μερίδια αγοράς, οι προτεραιοποίηση αλλάζει πλέον με την καινοτομία να αναδεικνύεται σε βασικό ζητούμενο.
Η πλειοψηφία των προτεραιοτήτων του κλάδου σχετίζεται πλέον με την καινοτομία και τις επενδύσεις, που έχουν ως στόχο την παραγωγικότητα, την αύξηση των πωλήσεων και την εξυπηρέτηση των πελατών.
Η έρευνα
Η έρευνα διεξήχθη το διάστημα από 13 έως 21 Ιανουαρίου 2020 σε 162 ανώτερα και ανώτατα Στελέχη Επιχειρήσεων (Λιανεμπόριο-Αλυσίδες σουπερμάρκετ και Προμηθευτές FMCG) από τη Γενική Διεύθυνση και τα τμήματα Marketing, Πωλήσεων, Αγορών, Οικονομικών, Πληροφορικής. Τα αποτελέσματα καταγράφουν τις προσδοκίες των στελεχών για το πρώτο εξάμηνο του 2020.
Στην ερώτηση της έρευνας για τις δέκα σημαντικότερες προτεραιότητες των επιχειρήσεων Λιανεμπορίου και FMCG, τα στελέχη του κλάδου τοποθετούν στην πρώτη θέση την ενίσχυση των πωλήσεων με ποσοστό 58%. Στη δεύτερη θέση κατατάσσουν την καινοτομία σε διαδικασίες, υπηρεσίες και προϊόντα (σε ποσοστό 42%), ενώ τρίτη πιο βασική προτεραιότητα είναι η μείωση του κόστους λειτουργίας (40%). Η πολυκαναλική διάθεση των προϊόντων (37%), η εξυπηρέτηση των πελατών (31%), η αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών (26%), τα Data Analytics και η αξιοποίηση των δεδομένων (25%) ακολουθούν στις επόμενες θέσεις ως οι πιο βασικές προτεραιότητες για τον κλάδο.
Προβλήματα
Την ίδια στιγμή οι νέες τεχνολογίες φαίνεται ότι προβληματίζουν σοβαρά τα στελέχη του κλάδου, όπως προκύπτει από τις απαντήσεις σε ερώτηση σχετική με το ποια είναι βασικά προβλήματα των αλυσίδων σουπερμάρκετ και λιανεμπορίου. Με ποσοστό 30% τα στελέχη του κλάδου τοποθετούν την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών στην πέμπτη θέση με τα πιο σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν, ενώ στην ένατη θέση με ποσοστό 26% βάζουν την εύρεση των κατάλληλων στελεχών.
Αύξηση πωλήσεων
Σε σχέση με τις προσδοκίες για τις πωλήσεις του κλάδου η έρευνα, για πρώτη φορά, καταγράφει τόσο μεγάλο ποσοστό ερωτηθέντων, οι οποίοι εκτιμούν ότι οι πωλήσεις θα κινηθούν αυξητικά σε ποσοστά 68% έναντι 2% για μείωση, η οποία είναι η μεγαλύτερη η οποία έχει καταγραφεί την τελευταία 5ετία. Μεσοσταθμικά τα στελέχη που συμμετείχαν στην έρευνα εκτιμούν ότι θα καταγραφεί αύξηση της τάξης του 1,95% στις πωλήσεις το εξάμηνο Ιανουάριος 2020-Ιούνιος 2020 σε σχέση με το ίδιο εξάμηνο του 2019.
Η θετική τάση που καταγράφηκε στην αποτίμηση της εξέλιξης της οικονομικής κατάστασης της χώρας το 2019 παρουσιάζει βελτίωση σε αυτή τη μέτρηση. Συγκεκριμένα, για πρώτη φορά η πλειοψηφία σε ποσοστό 74% θεωρεί ότι η οικονομική κατάσταση βελτιώθηκε, το 1% ότι χειροτέρεψε και το 26% ότι έμεινε αμετάβλητη.
Διαβάστε περισσότερα: https://bit.ly/38Ju8Ik
Πηγή: www.sepe.gr
Παγωτό: Έσπασε το φράγμα των €260 εκατ. η αξία της αγοράς το 2019
- Λεπτομέρειες
Πάνω από τα 260 εκατ. ευρώ διαμορφώθηκε η αξία της αγοράς παγωτού και παγωμένων επιδορπίων το 2019, σύμφωνα με στοιχεία της Euromonitor για την Ελλάδα που έχει στη διάθεσή του το FOODReporter. Όσον αφορά στην ποσοστιαία μεταβολή, η ανάπτυξη είναι σχεδόν στα ίδια επίπεδα με αυτή του 2018, ξεπερνώντας το 3%. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε επίπεδο πενταετίας, με μεγαλύτερους ρυθμούς έτρεξε ο κλάδος το 2017.
Κοροναϊός: Η σκιά του πάνω στην παγκόσµια οικονοµία
- Λεπτομέρειες
Σοβαρές αναταράξεις στην οικονομία της Κίνας, αλλά και στην παγκόσμια οικονομία, προκαλεί ο κοροναΐός, που έχει εξαπλωθεί σε πολλές χώρες. Καταρχήν, ο κοροναϊός αναμένεται να πλήξει ισχυρά την οικονομία της Κίνας, η οποία αποτελεί κινητήριο παράγοντα της παγκόσμιας ανάπτυξης, αν και οι αναλυτές υποστηρίζουν ότι είναι πολύ νωρίς να υπολογιστεί ο συνολικός αντίκτυπος.
ΠΑΓΚΟΣΜΙΕΣ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ
Η Κίνα συνεισφέρει επίσης τώρα περισσότερο στην παγκόσμια οικονομία σε σχέση με πριν από 17 χρόνια, όταν είχε ξεσπάσει η επιδημία του SARS το 2002-03, κάτι που σημαίνει ότι ο όποιος μεγάλος εγχώριος αντίκτυπος από τον ιό θα εξαπλωθεί σε όλο τον κόσμο. Οι περιοχές που βασίζονται στον τουρισμό, ειδικά σε Κινέζους τουρίστες, όπως το Χονγκ Κονγκ, η Ταϊλάνδη, το Βιετνάμ, η Σιγκαπούρη και οι Φιλιππίνες φαίνεται να κινδυνεύουν περισσότερο από τις δευτερογενείς επιπτώσεις του ιού, δήλωσε ο Louis Kuijs, επικεφαλής του τμήματος για την ασιατική οικονομία στην Oxford Economics.
ΧΑΘΗΚΑΝ 180 ΔΙΣ. ΕΥΡΩ ΣΕ ΜΙΑ ΜΕΡΑ
Οι επιπτώσεις είναι εμφανείς στα χρηματιστήρια. Πάνω από το 97% των μετοχών στον δείκτη STOXX 600 κινούνταν σε αρνητικό έδαφος, με πολλές εξ αυτών να υποχωρούν από υψηλά επίπεδα, με αποτέλεσμα να εξανεμιστούν πολλά δισ. ευρώ κεφαλαιοποίησης από τον ευρωπαϊκό χρηματιστηριακό δείκτη. Τους ισχυρότερους τριγμούς υπέστησαν οι μετοχές των εταιρειών ειδών πολυτελείας, αεροπορικών εταιριών και ξενοδοχειακών ομίλων, που έχουν μεγάλη ζήτηση από τους Κινέζους καταναλωτές. Οι βασικοί παίκτες στα είδη πολυτελείας στην Ευρώπη έχουν χάσει αρκετά δισ. δολάρια κεφαλαιοποίησης από τότε που ξέσπασε η επιδημία.
ΠΙΕΣΗ ΣΕ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΕΣ ΚΑΙ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ
Όπως είναι φυσικό, όσο αυξάνονται οι περιορισμοί στις μετακινήσεις, τόσο πιέζονται μεγάλες αεροπορικές εταιρείες, όπως οι • Air France •Lufthansa •British Airways. Ακόμη, πίεση δέχονται οι ξενοδοχειακοί όμιλοι Accor και IHG. Άλλωστε, εκατομμύρια άνθρωποι, που κανονικά ταξιδεύουν αυτή την περίοδο, ακύρωσαν τα σχέδιά τους, με την κυβέρνηση να δίνει εντολή να αποζημιωθούν πλήρως όσοι είχαν εκδώσει αεροπορικά εισιτήρια και εισιτήρια τρένου.
ΤΙ ΛΕΝΕ ΟΙ ΑΝΑΛΥΤΕΣ
"Η οικονομία ανέκαμψε γρήγορα, αφού εξασθένισε ο SARS", ανέφερε ο αναλυτής Larry Hu της Macquarie Capital, σε έκθεση προς τους πελάτες της εταιρίας. Οι μετακινήσεις, τα εστιατόρια και οι λιανικές πωλήσεις επλήγησαν, αλλά ο Hu υποστήριξε ότι συνολικά ο SARS ήταν "απλά μια παρεμβολή που δεν άλλαξε τη γενικότερη τάση". Αυτή τη φορά, όμως, αναλυτές λένε ότι η αυξημένη --συγκριτικά με τις αρχές του 2000-- εξάρτηση της Κίνας από την κατανάλωση, ως κινητήριου παράγοντα για τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου, μπορεί να υπονομεύσει την ανάπτυξη. "Στην Κίνα το 2019, η κατανάλωση συνεισέφερε περίπου 3,5 ποσοστιαίες μονάδες στον συνολικό ρυθμό αύξησης του πραγματικού ΑΕΠ του 6,1%. Ένας πρόχειρος υπολογισμός υποδηλώνει ότι, εάν οι δαπάνες για τέτοιες υπηρεσίες μειωθεί κατά 10%, η συνολική αύξηση του ΑΕΠ θα μειωθεί κατά περίπου 1,2 μονάδες", ανέφεραν αναλυτές από την S&P Global Ratings σε έκθεση.
ΟΙ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΙΝΑ
Στην Κίνα η κατάσταση είναι σοβαρή, καθώς η συνηθισμένη κίνηση της κινεζικής πρωτοχρονιάς και οι δαπάνες σε ταξίδια και διασκέδαση, ήδη πλήττεται.
Διαβάστε περισσότερα: BNB DAILY Τεύχος 440
Πηγή: www.bnbdaily.gr
Αυτές είναι οι τάσεις στην παγκόσμια αγορά ευέλικτης εργασίας
- Λεπτομέρειες
Κανόνας έχει γίνει για πολλούς εργοδότες και εργαζόμενους, η ευέλικτη εργασία. Σύμφωνα με την παγκόσμια έρευνα που διεξήγαγε η IWG, οι μισοί από όσους ρωτήθηκαν εργάζονται εκτός του κύριου χώρου εργασίας τους τουλάχιστον τις μισές μέρες της εβδομάδας.
Πηγή: https://www.ethnos.gr
Επιχειρηματική αποστολή στη Σερβία (4-6 Μαρτίου 2020)
- Λεπτομέρειες
Επιχειρηματική Αποστολή στο Βελιγράδι της Σερβίας το διάστημα 4 - 6 Μαρτίου 2020 διοργανώνουν το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών (ΕΒΕΑ), ο ΣΕΒΕ - Σύνδεσμος Εξαγωγέων και ο Οργανισμός Enterprise Greece με την υποστήριξη του ΣΕΒ, ΠΣΕ και ΣΕΚ.
Οι κλάδοι οι οποίοι θα εκπροσωπηθούν είναι κυρίως: τρόφιμα, κατασκευές - δομικά υλικά, καινοτομία & τομέας πληροφορικής (ICT), εφοδιαστική αλυσίδα και φαρμακευτικά προϊόντα - καλλυντικά, ενώ θα πραγματοποιηθεί και Eπιχειρηματικό Forum, στις 5 Μαρτίου 2020, όπου θα διεξαχθούν οι διμερείς συναντήσεις (Β2Β) ανάμεσα σε ελληνικές και σέρβικες επιχειρήσεις.
Εκδήλωση ενδιαφέροντος συμμετοχής έως την Δευτέρα 3 Φεβρουαρίου 2020.
Αναλυτικές πληροφορίες εδώ.
EBEA e-Newsletter Τεύχος 1720
Πηγή: https://www.acci.gr
Harvard Business Review: Πώς οι λιανέμποροι προσαρμόζονται στα νέα τεχνολογικά δεδομένα
- Λεπτομέρειες
Αποκρυπτογραφώντας τις προτιμήσεις των καταναλωτών
Η μεταστροφή όλο και περισσότερων καταναλωτών προς τις διαδικτυακές αγορές πιέζει αφόρητα τα παραδοσιακά καταστήματα και τα εμπορικά κέντρα, που με τη σειρά τους ωθούνται να μετασχηματίσουν την εμπειρία των πελατών τους.
Αυτό επισημαίνει σε μελέτη του για το μέλλον του λιανεμπορίου το Harvard Business Review, υπογραμμίζοντας πως οι καταστηματάρχες κατανοούν πλέον πως για να επιβιώσουν πρέπει να βελτιστοποιήσουν τις δραστηριότητές τους τόσο στα φυσικά καταστήματα, όσο και στα διαδικτυακά.
«Ο κόσμος επιλέγει το Διαδίκτυο για την άνεση, την ταχύτητα και την τιμή. Θέλουν η εμπειρία τους στα καταστήματα να είναι ευχάριστη και διασκεδαστική», αναφέρει ο CIO ενός από τους μεγαλύτερους ομίλους λιανικής του κόσμου.
Μεταξύ πραγματικού και ψηφιακού κόσμου
Οι συντάκτες της έρευνας παρατηρούν πως, αν και το μέλλον του λιανεμπορίου είναι αβέβαιο, ένα πράγμα είναι σίγουρο: οι τεχνολογίες που επιτρέπουν στους καταναλωτές να μετακινούνται εύκολα μεταξύ του πραγματικού και του εικονικού κόσμου θα αποτελέσουν κλειδί. Σημειώνουν επίσης ότι ήδη κάποιες αλυσίδες λιανικής χρησιμοποιούν ψηφιακές τεχνολογίες που τις βοηθούν να μειώσουν το κόστος και να διαχειριστούν καλύτερα τα αποθέματά τους.
«Οι λιανέμποροι προσπαθούν να κατανοήσουν τι αρέσει στους καταναλωτές»
O Ari Lightman, διευθυντής digital media και marketing του Carnegie Mellon University, σχολιάζει ότι οι λιανέμποροι προσπαθούν «να κατανοήσουν τι αρέσει στους καταναλωτές να κάνουν όταν έρχονται στο κατάστημα». Όπως τονίζει, «οι λιανέμποροι θέλουν να μάθουν ποιος είσαι, τι κάνεις εκεί, τι σου αρέσει και τι δε σου αρέσει», καθώς αυτό τους επιτρέπει να προσφέρουν μία πιο προσαρμοσμένη στον κάθε καταναλωτή εμπειρία.
FOODReporter Τεύχος 199
Πηγή: www.boussias.com
Τι ζητούν τα Super Market από τους προμηθευτές τους
- Λεπτομέρειες
Τα δυνατά - επώνυμα προϊόντα και οι προωθητικές ενέργειες αναδεικνύονται ως τα σημαντικότερα θέματα των αλυσίδων Super Market στη συνεργασία με τους προμηθευτές, με βάση τα αποτελέσματα της έρευνας Exceed’s Mirror Super Market, που ολοκληρώθηκε τον Νοέμβριο του 2019.
ΞΕΠΕΡΝΑ ΤΗΝ ΚΕΡΔΟΦΟΡΙΑ & ΤΗΝ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Ο Γιάννης Λαβδιώτης, Γενικός Διευθυντής της Exceed Consulting, η οποία διεξήγαγε την έρευνα, σχολιάζοντας τα αποτελέσματά της, αναφέρει μεταξύ άλλων ότι τα δυνατά - επώνυμα προϊόντα είναι ένα θέμα που "σκοράρει υψηλότερα ακόμη και από την κερδοφορία και την εμπορική πολιτική".
ΕΜΦΑΣΗ ΣΤΟΝ ΑΠΟ ΚΟΙΝΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΩΝ
Οι αλυσίδες των Super Market ενδιαφέρονται πάρα πολύ για συνεργασίες με εταιρείες, οι οποίες θα σχεδιάζουν από κοινού προωθητικές ενέργειες, οι οποίες
• δεν θα βασίζονται καθαρά και μόνο στις μεγάλες μειώσεις της τιμής (μεγάλες προσφορές ή δωρεάν προϊόν)
• θα διαφοροποιούν την αλυσίδα
• θα ενισχύουν την πιστότητα των πελατών της σε αυτή (Store Loyalty), δημιουργώντας παράλληλα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
Γι'αυτό το τρίτο σημαντικότερο θέμα των αλυσίδων Super Market, όσον αφορά στις συνεργασίες τους με τις εταιρίες-προμηθευτές, είναι οι προωθητικές ενέργειες.
ΥΨΗΛΗ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΕΚΕ
Δύο ακόμη θέματα, τα οποία συγκέντρωσαν υψηλότερες βαθμολογίες, είναι οι Ενέργειες Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης από τις αλυσίδες και η υποστήριξη των προμηθευτών τους στην προσπάθειά τους να αναπτύξουν, παράλληλα με το φυσικό εμπόριο
• το ηλεκτρονικό εμπόριο
• τις on-line αγορές
ΘΕΜΑΤΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
Στην έρευνα Exceed’s Mirror αξιολογούνται, από τις μεγαλύτερες αλυσίδες Super Market της χώρας, οι σημαντικότερες Εταιρείες – Προμηθευτές στην ελληνική αγορά, σε θέματα όπως:
• Υπηρεσίες του Τμήματος Πωλήσεων των Προμηθευτών
• Κερδοφορία & Παραγωγικότητα
• Σημαντικότητα και δύναμη των προϊόντων των Προμηθευτών
• Σύγχρονα Συστήματα In-Store Marketing
• Αποτελεσματικότητα των συστημάτων τροφοδοσίας
• Logistics κλπ.
ΠΟΙΟΙ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΥΝ
Η έρευνα γίνεται μέσω προσωπικών συνεντεύξεων και με τη συμμετοχή άνω των 100 στελεχών των μεγαλύτερων αλυσίδων Super Market της χώρας. Συγκεκριμένα, συμμετέχουν
• Γενικοί Διευθυντές
• Εμπορικοί Διευθυντές
• Διευθυντές Αγορών
• Αγοραστές
• Διευθυντές Οικονομικών Υπηρεσιών
• Logistics & IT Managers
• Στελέχη “1ης γραμμής” των αλυσίδων που έρχονται σε επαφή με τους προμηθευτές
Τα trends του 2020 στον κλάδο των ποτών
- Λεπτομέρειες
Πώς σχολιάζει η αγορά την απόφαση-ανάσα για τις εξαγωγές
- Λεπτομέρειες
Θετικά αποτιμά η αγορά την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να επιστρέψει η Ελλάδα στη λίστα των χωρών "εμπορεύσιμου ρίσκου" (marketable risk), για την βραχυπρόθεσμη ασφάλιση εξαγωγικών πιστώσεων, με ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2020. Σύμφωνα με την Κομισιόν, "από το 2020 οι βραχυπρόθεσμοι κίνδυνοι εξαγωγικών πιστώσεων για την Ελλάδα θα θεωρούνται ως εμπορεύσιμοι, και θα καλύπτονται από ιδιωτικούς φορείς".
ΣΥΓΚΡΑΤΗΜΕΝΑ ΑΙΣΙΟΔΟΞΟΙ ΟΙ ΠΑΡΑΓΩΓΟΙ ΓΑΛΑΚΤΟΚΟΜΙΚΩΝ
Την αισιοδοξία τους εκφράζουν οι παραγωγοί γαλακτοκομικών προϊόντων στο FnB Daily. "Πρόκειται για μία απόφαση, που βοηθάει στις πιστώσεις εμπορικών συναλλαγών, καθώς μέχρι σήμερα δεν υπήρχαν", σημειώνει ο Χρήστος Αποστολόπουλος, Πρόεδρος του ΣΕΒΓΑΠ. Το ζήτημα για τους παραγωγούς φέτας και γαλακτοκομικών προϊόντων είναι "η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στις ελληνικές εταιρείες", αναφέρει ο κ. Αποστολόπουλος και συμπληρώνει πως "αυτή η απόφαση πρέπει να συνοδευτεί από την καλή εικόνα των εταιρειών, που εμπορεύονται φέτα και γαλακτοκομικά".
ΕΛΑΙΟΠΑΡΑΓΩΓΟΙ: "ΔΕΝ ΜΑΣ ΑΣΦΑΛΙΖΑΝ, ΑΝΤΙΘΕΤΩΣ ΜΕ ΤΗΝ ΑΛΒΑΝΙΑ"
Σχετικά με την απόφαση επιστροφής της χώρας μας στην κατηγορία "marketable risk" οι ελαιοπαραγωγοί την αποτιμούν ιδιαιτέρως θετικά. "Μέχρι πρότινος, δεν μας ασφάλιζαν για εισαγωγές λαδιού στη χώρα μας, πλέον θα μας ασφαλίζουν", σχολιάζει στο FnB Daily ο Ηλίας Νιάρχος,General Manager της Agrosparta και προσθέτει πως "αυτή η απόφαση έχει θετικό αντίκτυπο και στις εξαγωγές, καθώς αποκαθίσταται η εμπιστοσύνη στη χώρα μας". Ο ίδιος αναφέρει πως μέχρι πρόσφατα ιδιωτικές εταιρείες ασφάλισης δεν ασφάλιζαν τις εισαγωγές προς την Ελλάδα, αντιθέτως με την Αλβανία.
ΦΡΟΥΤΕΜΠΟΡΟΙ: ΕΥΝΟΟΥΝΤΑΙ ΤΑ DEALS
Ο αντίκτυπος της απόφασης κρίνεται θετικά και από τους εμπόρους φρούτων, καθώς "ευνοούνται πλέον οι συμφωνίες με προμηθευτές και διανομείς ξένων κρατών, τόσο για τα φρέσκα, όσο και τα μεταποιημένα φρούτα", σημειώνει ο Στέλιος Θεοδουλίδης, CEO της εταιρείας εμπορίας φρούτων Venus. "Τώρα είμαστε πιο ασφαλείς, καθώς αναβαθμιζόμαστε και οι προμηθευτές θα δέχονται πιο εύκολα τα ελληνικά προϊόντα" δηλώνει ο Στέλιος Θεοδουλίδης.
ΤΙ ΑΝΑΦΕΡΕΙ ΤΟ ΥΠΕΞ
Κύκλοι του υπουργείου Εξωτερικών, που είναι υπεύθυνοι για την οικονομική διπλωματία, υπογραμμίζουν στο FnB Daily πως μετά την απόφαση της Κομισιόν πρέπει να συμμορφωθούν τόσο οι τράπεζες, όσο και οι ασφαλιστικές εταιρείες. "Δεν πρόκειται να βγάλουμε κάποια ερμηνευτική εγκύκλιο, καθώς η απόφαση αφορά τον ιδιωτικό τομέα", σχολιάζουν οι ίδιες πηγές.
ΣΤΟ ΣΚΑΜΝΙ Η ΔΑΝΙΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΞΑΓΩΓΕΣ ΦΕΤΑΣ
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να παραπέμψει τη Δανία στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, λόγω της πλημμελούς τήρησης των υποχρεώσεων της χώρας, ως προς την ονομασία "Φέτα". Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει η Κομισιόν στην σχετική της ανακοίνωση, επιχειρήσεις, που εδρεύουν στη Δανία, παράγουν και εξάγουν λευκό τυρί σε τρίτες χώρες μετά την επισήμανσή του ως "Φέτα". Η Φέτα είναι καταχωρημένη προστατευόμενη ονομασία προέλευσης (ΠΟΠ) από το 2002 στην ΕΕ και, ως εκ τούτου, μπορεί να παραχθεί μόνο στην Ελλάδα, σύμφωνα με ένα σύνολο προδιαγραφών παραγωγής. "Πρόκειται για μια ιδιαιτέρως θετική εξέλιξη, η οποία έρχεται να προστεθεί μετά την κατοχύρωση του ονόματος φέτας στην Κίνα", σημειώνει ο Χρήστος Αποστολόπουλος στο FnB Daily.
FnB Daily, Τεύχος 897
Πηγή: www.fnbdaily.com
€200 εκατ. για την προώθηση ευρωπαϊκών αγροτικών προϊόντων
- Λεπτομέρειες
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα διαθέσει 200,9 εκατ. ευρώ, το 2020, για τη χρηματοδότηση δραστηριοτήτων προώθησης των γεωργικών προϊόντων διατροφής της ΕΕ, τόσο εντός, όσο και εκτός της Ένωσης.
Στόχος είναι να βοηθήσει τον κλάδο να επωφεληθεί από τη διευρυνόμενη και ολοένα πιο δυναμική παγκόσμια αγορά γεωργικών προϊόντων διατροφής, να αυξήσει την ευαισθητοποίηση, σχετικά με τα συστήματα ποιότητας, καθώς και με τη βιολογική παραγωγή, και να βοηθήσει τους παραγωγούς για την αντιμετώπιση τυχόν διατάραξης της αγοράς.
ΠΩΣ ΘΑ "ΜΟΙΡΑΣΤΟΥΝ" ΤΑ €200 ΕΚΑΤ.
• Απλά προγράμματα: 100
• Πολυπρογράμματα: 91,4
• Πρωτοβουλίες της Επιτροπής: 9,5
ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΕΣ ΕΚΤΟΣ Ε.Ε.
Περισσότερο από το ήμισυ του προϋπολογισμού (118 εκατ. ευρώ), θα διατεθεί σε εκστρατείες, που θα στοχεύουν σε αγορές εκτός της ΕΕ με υψηλό δυναμικό ανάπτυξης, όπως
• Καναδάς • Κίνα • Ιαπωνία • Κορέα • Μεξικό • Ηνωμένες Πολιτείες
Στους επιλέξιμους τομείς περιλαμβάνονται τα γαλακτοκομικά και τυροκομικά προϊόντα, οι επιτραπέζιες ελιές και το ελαιόλαδο και οι οίνοι.
Οι επιλεγμένες εκστρατείες έχουν ως στόχους:
• για τα ευρωπαϊκά αγροτικά προϊόντα την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της κατανάλωσης τους, τη βελτίωση της προβολής τους και την αύξηση του μεριδίου αγοράς τους στις προαναφερόμενες χώρες-στόχους.
• την ενημέρωση των καταναλωτών, τόσο στην ΕΕ όσο και παγκοσμίως, σχετικά με τα διάφορα συστήματα και σήματα ποιότητας της ΕΕ, όπως οι γεωγραφικές ενδείξεις ή τα βιολογικά προϊόντα.
• να δώσουν έμφαση στα υψηλά πρότυπα ασφάλειας και ποιότητας, καθώς και στην ποικιλομορφία και στις παραδοσιακές πτυχές των γεωργικών προϊόντων διατροφής της ΕΕ.
• εντός της ΕΕ, να δοθεί έμφαση στην προώθηση της υγιεινής διατροφής και στην αύξηση, στο πλαίσιο της ισορροπημένης διατροφής, της κατανάλωσης νωπών φρούτων και λαχανικών.
ΠΟΤΕ ΔΗΜΟΣΙΕΥΟΝΤΑΙ ΟΙ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΙΣ
Οι προσκλήσεις υποβολής προτάσεων, για τις προσεχείς εκστρατείες, για το 2020, θα δημοσιευτούν τον Ιανουάριο του 2020, ενώ είναι επιλέξιμες να υποβάλλουν αιτήσεις επαγγελματικές οργανώσεις, οργανώσεις παραγωγών και ομάδες αρμόδιες για δραστηριότητες προώθησης γεωργικών προϊόντων διατροφής.
FnB Daily, Τεύχος 891
Πηγή: www.fnbdaily.com
CoBots και Agribots: Οι νέοι συνεργάτες στο κρέας και τη γεωργία
- Λεπτομέρειες
Η τεχνολογία προσπαθεί να δώσει απαντήσεις και λύσεις σε προβλήματα που ταλανίζουν το σύνολο της αγρο-διατροφικής αλυσίδας και ειδικά της παραγωγής και της επεξεργασίας του κρέατος, όπως η σοβαρή έλλειψη εργατικών χεριών εξειδικευμένων στις ειδικές απαιτήσεις χειρισμού των ζώων, των σφαγίων και του κρέατος.
ΠΛΗΡΗΣ ΕΞΕΛΙΞΗ
Τα ρομπότ συνεργασίας ή υπηρεσιών, όπως αποκαλούνται τα CoBots (Collaborative Robots), δημιουργήθηκαν για πρώτη φορά το 1996 από καθηγητές του Πανεπιστημίου Northwestern, ωστόσο πλέον έχουν εξελιχθεί σε τέτοιο βαθμό, ώστε να μπορούν να αντικαταστήσουν τα βαριά και συχνά επικίνδυνα βιομηχανικά ρομπότ και ταυτόχρονα να αξιοποιηθούν σε τομείς όπως η κτηνοτροφία και η επεξεργασία τροφίμων και ειδικότερα του κρέατος.
ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ
Το πλεονέκτημα των CoBots σε σύγκριση με τα βιομηχανικά ρομπότ είναι ότι μπορούν να λειτουργήσουν αυτόνομα ή με περιορισμένη καθοδήγηση ή και να «συνεργαστούν» άψογα με ανθρώπους για την εκτέλεση βαριών σωματικών εργασιών.Τα ρομπότ συνεργασίας είναι εξ ορισμού ασφαλέστερα, είναι μικρά και πολύ πιο οικονομικά, οπότε μπορούν να χρησιμοποιηθούν και από μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, παρέχοντάς τους τα οφέλη του αυτοματισμού σε προσιτές τιμές και χωρίς να καταλαμβάνουν πολύ χώρο.
AGRIBOTS
Μια διαρκώς εξελισσόμενη κατηγορία στα ρομπότ συνεργασίας είναι τα λεγόμενα AgriBots, τα οποία έρχονται να φέρουν επανάσταση στον τομέα της αγροτικής οικονομίας και ειδικότερα της κτηνοτροφίας. Ήδη έχουν αρχίσει να αξιοποιούνται κάποιες εφαρμογές στη διαχείριση της βόσκησης μοσχαριών και προβάτων στη Νέα Ζηλανδία και την Ιρλανδία, κυρίως σε συνδυασμό με τη χρήση drones.
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΥΓΩΝ
Στη γειτονική Ιταλία, τα CoBots χρησιμοποιούνται σήμερα από ορισμένες μεγάλες επιχειρήσεις για τη διαχείριση αυγών και συγκεκριμένα για τη συσκευασία και προετοιμασία των αυγών για διανομή, μια διαδικασία που αποτελεί πραγματική δοκιμασία για τις σωματικές αντοχές των εργατών.
ΕΡΓΑΖΟΝΤΑΙ ΑΚΑΤΑΠΑΥΣΤΑ
Εξάλλου, τα CoBots είναι ιδανικά για την επεξεργασία τροφίμων, όπου απαιτούνται άριστες υγειονομικές προδιαγραφές, ενώ μπορούν να εργάζονται ακατάπαυστα σε περιόδους αιχμής και μπορούν εύκολα να επαναπρογραμματιστούν για να αξιοποιηθούν σε κάποια άλλη εργασία.
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ
Συνεταιρισμοί στη Νορβηγία έχουν στην κατοχή τους ρομπότ συνεργασίας, τα οποία μεταφέρουν τις βαριές παλέτες με προϊόντα, όπως επίσης και τα σφάγια στα σφαγεία. Σύμφωνα με στατιστικές, η μεταποίηση πουλερικών και κρέατος είναι από τις πιο επικίνδυνες εργασίες στο διατροφικό τομέα, κυρίως λόγω της κοπής, της συσκευασίας και του μεγάλου βάρους, που καλούνται να σηκώνουν καθημερινά και επί ώρες οι εργαζόμενοι.
Τα ρομπότ μπορούν να αναλάβουν αυτού του είδους τις εργασίες ή να βοηθήσουν συνεργαζόμενα με τους ανθρώπους.
Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΗΣ TYSON
Ο αμερικανικός κολοσσός παραγωγής και επεξεργασίας κρέατος Tyson έχει εγκαταστήσει μια μεγάλη πειραματική μονάδα, η οποία έχει σκοπό να μεταφέρει τις τεχνολογίες αναγνώρισης μορφών (τεμάχια του ζώου και κρέατος) και χρωματικών αποχρώσεων (κατηγορίες τεμαχίων) σε κατάλληλα διασκευασμένα ρομπότ συνεργασίας, επιδιώκοντας ακριβώς την αντιμετώπιση της έλλειψης εξειδικευμένων εργατικών χεριών, που επιτείνεται εξαιτίας της γνωστής πολιτικής περιορισμού των εισροών ανθρώπινου δυναμικού από γειτονικές χώρες, που εφαρμόζει η διακυβέρνηση Τράμπ.
Οι εφαρμογές, όμως, των ρομπότ συνεργασίας επεκτείνονται ήδη και σε άλλες εξειδικευμένες και απαιτητικές εργασίες, που επαναλαμβάνονται μονότονα, όπως το ψήσιμο των μπιφτεκιών (burgers) στα καταστήματα ταχείας εστίασης.
FnB Daily Τεύχος 882
Πηγή: www.fnbdaily.com