Οι νέοι ενήλικες δίνουν ώθηση στην αγορά των ενεργειακών ποτών
- Λεπτομέρειες
200 θερμίδες η μέση ημερήσια πρόσληψη από τα συγκεκριμένα ροφήματα
Οι νέοι ενήλικες, ηλικίας 20 – 39 ετών είναι η βασική μερίδα του καταναλωτικού κοινού στην οποία «μιλάνε» τα ενεργειακά ποτά / ροφήματα, σύμφωνα με τα πορίσματα της σχετικής έρευνας που δημοσιεύτηκε στο American Journal of Preventive Medicine και αναμεταδίδει το πρακτορείο Reuters. Οι άνδρες καταναλώνουν μεγαλύτερες ποσότητες σε σχέση με τις γυναίκες.
Σύμφωνα με την έρευνα, οι νέοι ενήλικες καταναλώνουν ενεργειακά ποτά σε ποσοστό 5,5%. Η κατανάλωση παρουσιάζει αυξητική τάση καθώς το αντίστοιχο ποσοστό πριν 15 χρόνια ήταν μόλις 0,5%. Αύξηση αν και μικρότερη παρουσιάζεται και στους μεσήλικες καταναλωτές, από 0% σε 1,2% αντιστοίχως.
Κύριοι πυλώνες του μάρκετινγκ των συγκεκριμένων προϊόντων είναι ότι προωθούνται για την καταπολέμηση της κούρασης και τη βελτίωση των πνευματικών επιδόσεων. Ωστόσο οι επιστήμονες υγείας επισημαίνουν τόσο την υψηλή περιεκτικότητα σε θερμίδες των συγκεκριμένων ροφημάτων, όσο και άλλους κινδύνους από την υπερκατανάλωσή τους.
Στην έρευνα, πάντως, επισημαίνεται ότι η γενικότερη διατροφική τάση για μείωση της πρόσληψης ζάχαρης αναμένεται να επηρεάσει και τα συγκεκριμένα προϊόντα τα προσεχή χρόνια.
FOODReporter Τεύχος63
Πηγή: www.boussias.com
Tailor - made και χρήση IoT οι τάσεις για το 2019
- Λεπτομέρειες
Οι εκτεταμμένες απαγορεύσεις στη χρήση πλαστικού και η αυξημένη αναφορά των media και των αρμόδιων αρχών στις περιβαλλοντικές επιπτώσεις, οδήγησαν την
παγκόσμια βιομηχανία F&B στην αναθεώρηση των στόχων βιωσιμότητας των επιχειρήσεων και συγκεκριμένα στην αλλαγή πλάνου για τις συσκευασίες.
Σύμφωνα με έρευνα, που εκπόνησε η Innova Market Insights, την τελευταία τετραετία καταγράφηκε ισχυρή ετήσια ανάπτυξη στα λανσαρίσματα τροφίμων και ποτών με περιβαλλοντικό αποτύπωμα σχετικό με τη συσκευασία, με την κούρσα να οδηγεί η βιομηχανία της Λατινικής Αμερικής.
Στη δυναμική αυτών των κατηγοριών συνέβαλε και η χρήση χάρτινης συσκευασίας, ενώ σε επίπεδο διετίας αυξήθηκε θεαματικά η κυκλοφορία προϊόντων με επανασφραγιζόμενη συσκευασία.
ΟΙ ΚΟΡΥΦΑΙΕΣ ΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ 2019
Η έρευνα εκτιμά ως κορυφαίες τάσεις στη συσκευασία, στις οποίες θα στραφούν οι βιομηχανίες τροφίμων και ποτών φέτος, τις εξής:
• Ανακυκλώσιμο από το σχεδιασμό: Σαφέστερη επισήμανση, τυποποιημένη συσκευασία
• Έτοιμο προς χρήση για e-commerce
• Φιλικό προς το περιβάλλον
• Βολική και καινοτόμα συσκευασία
• Φουτουριστικά στοιχεία και επένδυση στην τεχνολογία: Χρήση τεχνολογιών blockchain και κώδικες QR
• Μικρότερες και λιγότερο ογκώδεις συσκευασίες
• Βιοδιασπώμενο πλαστικό, από φυτικά έλαια και απόβλητα από τον αγροδιατροφικό τομέα
• Προσωποποιημένες συσκευασίες
FnB Daily Τεύχος 783
Πηγή: www.fnbdaily.com
Food-to-go: Εξαπλώνεται στα ευρωπαϊκά super market
- Λεπτομέρειες
Μπορεί οι τάσεις στο λιανεμπόριο να διαμορφώνονται σε μεγάλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες όπως είναι π.χ. το Λονδίνο, το Παρίσι, η Μαδρίτη κ.ά., ωστόσο αρκετές από τις καινοτομίες, δοκιμάζονται για πρώτη φορά σε μικρότερες πόλεις πριν προχωρήσουν σε πλήρη εφαρμογή.
Ειδικότερα, ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι εξελίξεις στον ολοένα αναπτυσσόμενο τομέα του food-to-go, στο οποίο θυμίζουμε ότι δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη χώρα μας η αλυσίδα ΑΒ Βασιλόπουλος με αιχμή του δόρατος τον σεφ Άκη Πετρετζίκη.
100 ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ
Για παράδειγμα στο Ηνωμένο Βασίλειο, και πιο συγκεκριμένα στο Μάντσεστερ, το οποίο χαρακτηρίζεται ως το… "βρετανικό Πόρτλαντ" ως πόλη που δημιουργεί νέες τάσεις, η Co-op, η πέμπτη μεγαλύτερη βρετανική λιανεμπορική αλυσίδα τροφίμων, δημιούργησε στα τέλη της περασμένης χρονιάς το πρώτο κατάστημα Co-op Food on the go, προσφέροντας στους καταναλωτές τρόφιμα για πρωινό, μεσημεριανό και βραδινό.
ΒΕΛΓΙΟ: ΑΥΤΟΝΟΜΑ ΣΤΟ FOODSERVICE
Στο Βέλγιο, μπορεί οι Βρυξέλλες να αποτελούν το κέντρο του λιανεμπορίου στη χώρα, ωστόσο στην Αμβέρσα, την "πόλη των διαμαντιών" μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, όπως είναι η Delhaize και η Colruyt, αποφάσισαν να δημιουργήσουν ορισμένα εξαιρετικά αυτόνομα καταστήματα στον τομέα του foodservice.
ΤΟ ΜΟΝΤΕΛΟ CENTRA...
Στην Ιρλανδία, το Κορκ, η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της χώρας, είναι η έδρα της Musgrave, η οποία υποστηρίζει χιλιάδες καινοτόμους ανεξάρτητους λιανοπωλητές σε όλο το νησί. Η μορφή καταστημάτων Centra (ή αλλιώς QuickStop) η οποία έχει ήδη εξαπλωθεί σε 450 σημεία την Ιρλανδία και σε 120 στη Βόρεια Ιρλανδία, αποτελεί το βασικότερο παράδειγμα food-to-go καταστήματος, το οποίο έχει γίνει γνωστό για τον καφέ Frank&Honest, τη ναπολιτάνικη πίτσα Caramico και το ιρλανδικό παγωτό Moo’d. Το Κορκ είναι το "σπίτι" και της αλυσίδας σούπερ μάρκετ SuperValu, τα μεγαλύτερα καταστήματα της οποίας (συμπεριλαμβανομένων και του Merchants Quay) έχουν δώσει έμφαση στο food-to-go.
...ΚΑΙ Η ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ
Τέλος στην Πορτογαλία, αρκετές καινοτομίες από τον μεγαλύτερο λιανεμπορικό όμιλο τροφίμων της χώρας, Sonae δοκιμάζονται στο Πόρτο. Αλλά και στη Λισαβόνα, οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ Pingo Doce (με περίπου 400 καταστήματα) αλλά και η Minipreco του Dia Group (με 620) λειτουργούν αρκετά κεντρικά σημεία πώλησης που είναι εστιασμένα σε υπηρεσίες food-to-go, τόσο εντός καταστήματος, όσο και μέσω παραγγελιών για το σπίτι.
FnB Daily Τεύχος 781
Πηγή: www.fnbdaily.com
Gartner: Στις προτεραιότητες των CEOs η αξιοποίηση της τεχνολογίας
- Λεπτομέρειες
Τη θεωρούν εργαλείο ανάπτυξης της εταιρείας τους
Η ύψιστη προτεραιότητα για τους CEOs, όπως καταγράφεται στην έρευνα «Gartner 2019 CEO und Senior Business Executive Survey» που έλαβε χώρα το δ’ τρίμηνο του έτους και στην οποία συμμετείχαν 473 CEOs και Διευθυντές Εταιρειών από εταιρείες με ετήσιο τζίρο τουλάχιστον 50 εκατ. δολάρια, είναι η ανάπτυξή των και η λήψη μέτρων που θα την κάνουν αυτή δυνατή. Το νέο δεν είναι το γεγονός ότι η ανάπτυξη βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα των CEOs, αλλά το ότι έχει αυξηθεί ο αριθμός των CEOs που την έχουν ως πρώτη προτεραιότητά τους: από 40% πέρσι σε 53% φέτος. Στη δεύτερη θέση βρίσκεται το ΙΤ (32%), ενώ σημαντική άνοδο σε σχέση με πέρσι σημείωσαν τα οικονομικά ζητήματα, περιλαμβανομένων της κερδοφορίας, του κόστους και της διαχείρισης ρίσκου.
Σύμφωνα με τους αναλυτές της Gartner, η αυξανόμενη βαρύτητα των οικονομικών θεμάτων για τους CEOs δεν σημαίνει ότι πρέπει να αναμένουμε περισσότερες περικοπές στο μέλλον, αλλά οφείλεται στο γεγονός ότι οι CEOs παρακολουθούν πλέον από πιο κοντά την οικονομική ανάπτυξη της επιχείρησής τους.
Δεν εκπλήσσει, επίσης, το γεγονός ότι οι ψηφιακές τάσεις βρίσκονται μέσα στα ενδιαφέροντα των CEOs. Το 82% εξ αυτών αναφέρουν ότι εμπλέκονται με κάποιο τρόπο στον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων τους, σε σχέση με το 62% της προηγούμενης μελέτης. Συναρτήσει αυτού του γεγονότος, οι CEOs πιστεύουν ότι οι ψηφιακές δεξιότητες είναι απαραίτητες για όλα τα στελέχη τους, ειδικά γι’ αυτά που δραστηριοποιούνται στο κομμάτι των πωλήσεων, του HR, της διαχείρισης ρίσκου και της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Οι CEOs φαίνεται ότι έχουν υψηλές προσδοκίες από την τεχνολογία, καθώς τη θεωρούν και ως εργαλείο για την αύξηση της παραγωγικότητας και αποτελεσματικότητας της επιχείρησής τους. Άλλωστε, το 47% εξ αυτών ανέφεραν την τεχνολογία ως ένα από τους δύο κορυφαίους τρόπους βελτίωσης της παραγωγικότητας.
Τσάι: Το 80% των πωλήσεων στα σουπερμάρκετ – Ευκαιρίες για τα private label
- Λεπτομέρειες
Μεγάλη δυναμική, ειδικά για τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (private label) στον κλάδο του τσαγιού καταγράφει η μελέτη «The Next Wave In Tea» που δημοσιεύεται ενόψει της παγκόσμιας έκθεσης 2019 Tea World EXPO που διοργανώνεται στο Λας Βέγκας από 10 έως 14 Ιουνίου.
Τα στοιχεία της μελέτης δείχνουν ότι: Το 80% των αγορών προϊόντων τσαγιού σε Ευρώπη και ΗΠΑ γίνονται στα σουπερμάρκετ Το 40% (σε αξία) των αγορών στις χώρες της Ευρώπης είναι private label προϊόντα
Γιατί οι καταναλωτές προτιμούν τα PL στο τσάι:
- Μεγαλύτερη εμπιστοσύνη των καταναλωτών έναντι των εθνικών μαρκών
- Καλύτερη ανταπόκριση σε αυτά που ζητούν οι καταναλωτές από το τσάι και ροφήματα τσαγιού
- Υψηλότερη περιεκτικότητα σε φυσικά και organic συστατικά
- Καλύτερη γεύση
- Πιο λειτουργικά τρόφιμα/ροφήματα
- Ευαισθητοποίηση σε θέματα βιώσιμων εμπορικών πρακτικών και περιβάλλοντος
Η μελέτη σημειώνει ότι «τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας βρίσκουν τη δική τους θέση αγοράς (niche) ισορροπώντας μεταξύ τιμής και premium προϊόντων».
Επιπλέον, εντοπίζει ευκαιρίες για τις μάρκες εκείνες που θα καταφέρουν να προσφέρουν στους καταναλωτές:
- Καλύτερη γνώση για την προέλευση του τσαγιού
- Προτάσεις συνολικής εμπειρίας κατανάλωσης/εμπειρίας
- Βιώσιμες πρακτικές
- Περιβαλλοντικά φιλικές συσκευασίες
- Υψηλότερη ποιότητα, βελτιωμένη γεύση κλπ
- Ευκολότερη πρόσβαση και περισσότερα σημεία διάθεσης/πώλησης
Τι ζητούν οι καταναλωτές και από τη HoReCa
Ακόμη ένας κλάδος που επηρεάζεται από τις νέες τάσεις στο τσάι είναι τα καφεκοπτεία που πωλούν μείγματα τσαγιού αλλά και οι καφετέριες και τα καταστήματα εστίασης. Οι καταναλωτές ζητούν όλο και περισσότερο από τα καταστήματα HoReCa να ανταγωνιστούν, ακόμη και να ξεπεράσουν τα προϊόντα τσαγιού που μπορούν να βρουν στα σημεία λιανικής και να παρασκευάσουν ή να καταναλώσουν στο σπίτι.
Convenience και πρόσθετη αξία οδηγούν την καινοτομία
Το ζήτημα της ευκολίας (convenience) αναδεικνύεται - όπως και σε όλη τη βιομηχανία τροφίμων και ποτών - καταλυτικός παράγοντας επιλογής για τους καταναλωτές. Ο σχεδιασμός προϊόντων και ροφημάτων τσαγιού που είναι εύκολα να καταναλώσει κάποιος, κρύα ή ζεστά και ανά πάσα στιγμή μέσα στη μέρα είναι το μεγάλο στοίχημα καινοτομίας. Σκόνη για στιγμιαία παραγωγή ροφημάτων, σε βαζάκι ή στικς είναι το βασικό ζητούμενο της έρευνας καινοτομίας για τα συγκεκριμένα προϊόντα. Επιπλέον πρόσθετη αξία η διαφοροποίηση των προϊόντων για λειτουργικούς σκοπούς όπως τσάι για τόνωση ενέργειας, για διαχείριση του στρες, με αναλγητικές ή αδυνατιστικές ιδιότητες κ.ά.
FOODReporter Τεύχος 50
Πηγή: www.boussias.com
TEDxAthens: Δέκα χρόνια πριν - δέκα μετά!
- Λεπτομέρειες
Γιατί τα γαλακτοκομικά χάνουν όγκους στο σύνολο του κλάδου
- Λεπτομέρειες
Ο ρόλος των προσφορών
Πιέσεις στους διακινούμενους όγκους δέχεται την τελευταία τετραετία η αγορά γάλακτος, λόγω των επιπτώσεων που υπάρχουν στην κατανάλωση από τις δημογραφικές αλλαγές, αλλά και την απαξίωση του οικογενειακού εισοδήματος. Υψηλόβαθμοι παράγοντες της βιομηχανίας σημειώνουν ότι, ενώ στα οργανωμένα δίκτυα η ζήτηση του γάλακτος παραμένει σταθεροποιημένη (βλέπε προηγούμενο άρθρο του FR), με τον συνυπολογισμό και των μικρών – ανεξάρτητων καταστημάτων η κατανάλωση κινείται πτωτικά.
Εκτιμούν, δε, τις απώλειες σε 13% με 15% από το 2015 έως το 2018, ενώ μικρή κάμψη -περίπου δύο με τρεις ποσοστιαίες μονάδες- διαπιστώνουν και φέτος.
Η συρρίκνωση του πληθυσμού
Οι ίδιοι παράγοντες αποδίδουν την εξέλιξη αυτή στο γεγονός ότι πληθυσμιακά η χώρα «μικραίνει». Αναφέρουν ως παράδειγμα τη δραματική μείωση του αριθμού των γεννήσεων (από 118.000 σε 83.000 σε ετήσια βάση) που επιδρά αρνητικά στην κατανάλωση του βρεφικού γάλακτος, όπως και του γάλακτος για τις μικρές ηλικίες, επηρεάζοντας αρνητικά τις πωλήσεις κωδικών που απευθύνονται στις ηλικίες 0 έως 7 ετών.
Με φειδώ η κατανάλωση των νοικοκυριών
Προσθέτουν, δε, ότι η μείωση στη ζήτηση του γάλακτος προκαλείται και από το γεγονός ότι ένα μεγάλο μέρος των νοικοκυριών εδώ και χρόνια προσέχει ιδιαίτερα τις ποσότητες που προμηθεύεται ώστε να καταναλώνονται στο σύνολό τους πριν την ημερομηνία λήξης και να μην αναγκάζονται να πετούν μέρος αυτών.
Στροφή στο οργανωμένο λιανεμπόριο και αναζήτηση προσφορών
Τέλος, διευκρινίζουν ότι λόγω της κρίσης οι καταναλωτές στρέφονται με μεγαλύτερη ένταση στα οργανωμένα δίκτυα, εγκαταλείποντας τα μικρά σημεία λιανικής, προκειμένου να εκμεταλλευθούν είτε τις χαμηλές τιμές, είτε και τις πρόσφορες, με αποτέλεσμα να υπάρχει μεγαλύτερη συγκέντρωση των διακινούμενων όγκων στα σούπερ μάρκετ.
Αυτός είναι, εξάλλου, και ο λόγος για τον οποίο η οργανωμένη λιανική δεν εμφανίζει πτώση στη ζήτηση σε όγκους παρά το έντονο δημογραφικό πρόβλημα της χώρας.
«Όμως αν αθροίσει κανείς το σύνολο των όγκων (65% σούπερ μάρκετ και 35% μικρή λιανική) εύκολα διαπιστώνει ότι η αγορά κινείται πτωτικά» σημειώνουν οι ίδιοι παράγοντες.
FOODReporter Τεύχος 43
Πηγή: www.boussias.com
Διαδικτυακοί κίνδυνοι: Ένας νέος τρόπος αντιμετώπισης
- Λεπτομέρειες
Οι διαδικτυακοί κίνδυνοι (Cyber Threats) παραμονεύουν σε όλες τις εταιρείες ανεξαρτήτως μεγέθους και επιχειρηματικής δραστηριότητας, από τις πιο σύνθετες ως τις πιο απλές ως προς την χρήση της τεχνολογίας. Όλοι μας έχουμε ακούσει τον όρο Ransomware, και ξέρουμε τουλάχιστον μια επιχείρηση που αναγκάστηκε να σταματήσει τη λειτουργία της για λίγες ώρες λόγω ransomware ή να πληρώσει τελικά τα λύτρα σε bitcoin. Οι διαδικτυακοί κίνδυνοι (Cyber Threats) είναι πολλοί όμως, και δεν περιορίζονται μόνο με ένα antivirus, αλλά ούτε και με πρακτικές που δυσχεραίνουν τις εργασίες μιας επιχείρησης.
Έτσι, πέραν από τις κλασσικές πρακτικές ασφάλισης των δικτύων και των δεδομένων όπως για παράδειγμα η εγκατάσταση firewalls, domains και antivirus, η αγορά πλέον ωριμάζει και παρέχει ασφαλιστικά προϊόντα, τα οποία καλύπτουν την επιχείρηση καθώς και τους πελάτες και συνεργάτες τους από τους κινδύνους και τα έξοδα αντιμετώπισης. Ειδικά τώρα με την εφαρμογή του GDPR, αυτά τα ασφαλιστικά προϊόντα αποκτούν πολύ μεγαλύτερο ενδιαφέρον.
Οι κίνδυνοι που σήμερα μπορούν να καλυφθούν περιλαμβάνουν:
Ευθύνη Δεδομένων: Καλύπτει τις οικονομικές συνέπειες της απώλειας ή χρήσης ευαίσθητων δεδομένων πελατών ή υπαλλήλων.
Διαχείριση Κρίσεων και εκπαίδευση σε θέμα διαρροής: Καλύπτει την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών από εξειδικευμένες ομάδες αντιμετώπισης ηλεκτρονικών και διαδικτυακών κινδύνων, καθώς και από αναγνωρισμένες εταιρίες δημοσίων σχέσεων που θα σας βοηθήσουν στη στρατηγική αντιμετώπιση της κρίσης. Μεταξύ άλλων περιλαμβάνει:
- Τεχνική ανάλυση και ανεύρεση αποδεικτικών στοιχείων μετά από παραβίαση ή διαρροή δεδομένων
- Βοήθεια στη διαχείριση εταιρικής φήμης καθώς και της προσωπικής φήμης των στελεχών
- Εκπαίδευση σε θέματα ηλεκτρονικών και διαδικτυακών κινδύνων
- Κάλυψη εξόδων ενημέρωσης και παρακολούθησης τρίτων μερών
Διοικητικές Υποχρεώσεις: Παρέχεται κάλυψη για εύλογες επαγγελματικές αμοιβές για νομικές συμβουλές και εκπροσώπηση σε σχέση με έρευνα για την προστασία δεδομένων.
Ηλεκτρονικά Δεδομένα: Παρέχει κάλυψη για τα έξοδα αποκατάστασης, εκ νέου συλλογής ή αναδημιουργίας δεδομένων μετά από διαρροή ή παραβίαση.
Διακοπή Λειτουργίας Εταιρικού Δικτύου: Καλύπτει την απώλεια καθαρών κερδών λόγω διακοπής λειτουργίας του δικτύου του ασφαλισμένου εξαιτίας παραβίασης ασφάλειας.
Πνευματικά Δικαιώματα: Καλύπτει τις αποζημιώσεις και τα έξοδα υπεράσπισης που προκύπτουν σε σχέση με παραβίαση της πνευματικής ιδιοκτησίας τρίτου ή αμέλεια σε σχέση με ηλεκτρονικό περιεχόμενο.
Εκβιασμός αποκάλυψης προσωπικών δεδομένων στον κυβερνοχώρο: Καλύπτει πληρωμές λύτρων σε τρίτους οι οποίοι απειλούν να αποκαλύψουν εμπιστευτικά στοιχεία που αποκτήθηκαν με παράνομο τρόπο.
H REGATE σε συνεργασία με την εταιρεία μεσιτών ασφαλίσεων MG Insurance Strategy, σας προσφέρει μια δωρεάν μελέτη για την αξιολόγηση της ασφαλιστικής σας κάλυψης διαδικτυακών κινδύνων που απειλούν τον οργανισμό σας. Για περισσότερες πληροφορίες παρακαλούμε στείλτε email στο Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε..
Ταυτόχρονα, και εντός του Ιουνίου, προγραμματίζουμε σε συνεργασία με την AIG να διοργανώσουμε, ένα ειδικό σεμινάριο στο οποίο θα γίνει παρουσίαση της χρησιμότητας των ασφαλιστικών καλύψεων σχετικά με το Cyber Security, τα Cyber Threats και όλους τους εταιρικούς διαδικτυακούς κινδύνους, όπου θα απαντηθούν τυχόν ερωτήματα και θα συζητηθούν περιπτώσεις ζημιών και πώς αντιμετωπίστηκαν.
Νielsen: Χάνουν μερίδια οι πολυεθνικές στα FMCGs
- Λεπτομέρειες
Αξιοσημείωτη η πορεία των ελληνικών επιχειρήσεων
Απώλεια μεριδίων καταγράφουν οι μεγάλοι προμηθευτές των FMCGs, καθότι σημειώνουν οριακή αύξηση στο σύνολο των ταχυκίνητων, όπως προκύπτει από στοιχεία της Nielsen για το 2018.
Οι μεγάλοι προμηθευτές χάνουν μερίδιο
Πιο συγκεκριμένα, σε ό,τι αφορά τη δυναμική που εμφανίζουν οι πρώτοι πέντε μεγάλοι κατασκευαστές, που αντιπροσωπεύουν το 1/5 των FMCGs, εμφανίζουν τάση πωλήσεων +1,7% στο σύνολο των ταχυκίνητων προϊόντων, γεγονός που σημαίνει ότι χάνουν μερίδιο, ενώ διευκρινίζεται πως στο σύνολό τους πρόκειται για πολυεθνικές εταιρείες.
Καθοδηγούν μεγάλες ελληνικές εταιρείες
Δυναμική παρουσιάζουν στις πωλήσεις οι κατασκευαστές που βρίσκονται από πλευράς τζίρου στις θέσεις 6-10 με ανάπτυξη +3,5%, με δύο πολυεθνικές να βρίσκονται ανάμεσά τους. Ωστόσο η συγκεκριμένη κατηγορία του 6-10, καθοδηγείται από δύο πολύ μεγάλες εταιρείες ελληνικού ενδιαφέροντος στον κλάδο τροφίμων και ποτών.
Στο +0,8% η τάση για τις θέσεις 11-30
Για την κατάταξη 11-30 η τάση είναι στο +0,8% με τους 14 να δραστηριοποιούνται στα τρόφιμα και ποτά, ενώ οι μικροί παίκτες από το 31 και κάτω - σε όρους τζίρου - παρουσιάζουν δυναμική ανάπτυξης +2,1%. Πρόκειται για μικρούς παίκτες που δραστηριοποιούνται κυρίως στο τρόφιμο και συγκεκριμένα ελληνικές εταιρείες που έχουν καταφέρει να κερδίσουν τον καταναλωτή, ενώ ταυτόχρονα υφίστανται πίεση οι πολυεθνικοί παίκτες .
Οι τρεις πρώτοι λιανέμποροι καθοδηγούν την ανάπτυξη
Στον αντίποδα, εξετάζοντας τον τρόπο με τον οποίο κινούνται οι τρεις πρώτοι παίκτες στην αγορά του retail, συμμετέχουν στο οργανωμένο λιανεμπόριο με το σύνολο των πωλήσεών τους, κατά 62,7%, έχοντας αυξήσει τη συμμετοχή τους κατά +1,8% το 2018 σε σχέση με το 2017, γεγονός που καταδεικνεύει την αυξημένη συγκέντρωση στον κλάδο.
Οι πρώτοι τρεις έχουν καταφέρει να αυξήσουν τον αριθμό τον καταστημάτων τους και το τζίρο που πραγματοποιούν ανά τετραγωνικό μέτρο. Αντίστοιχα οι λιανέμποροι στις θέσεις 4-6 κινούνται πτωτικά σε αξία ανά τ.μ. με ποσοστό -6,8%.
Oι retailers και οι πωλήσεις
Retailers ανά θέση στην αγορά – συμμετοχή σε πωλήσεις (σύνολο προϊόντων)
• 1-3: 62,7% (+5,7% αξία/τ.μ.)
• 4-6: 21,8% (-6,8% αξία/τ.μ.)
• Υπόλοιποι retailers: 15,5% πωλήσεις με μεταβολή -0,8% το 2018vs2017
FOODReporter Τεύχος 37
Πηγή: www.boussias.com
Έρχονται πρόστιμα για τη ρύπανση από συσκευασίες φυτοφαρμάκων
- Λεπτομέρειες
Τα μέτρα του ΥΠΑΑΤ κατά του food waste
Με βάση την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει», το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων ετοιμάζει νέο Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τη διαχείριση των κενών συσκευασιών φυτοπροστατευτικών προϊόντων. Στόχος είναι να δημιουργηθεί ένα διακριτό σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης όπως γίνεται και σε άλλες χώρες της Ε.Ε. και οι παραβάτες να τιμωρούνται με χρηματικά πρόστιμα και άλλες πιθανές ποινές. Επιπλέον, εξετάζονται κίνητρα σε όσους συμμετέχουν. Το υπουργείο θα αξιοποιεί στοιχεία από το Σύστημα Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης των Γεωργικών Φαρμάκων, μέσω του οποίου θα εξάγονται πληροφορίες για την σωστή διαχείριση κενών συσκευασιών. Παράλληλα θα προωθηθούν τα βιολογικά λιπάσματα από βιοαπόβλητα.
Ενθάρρυνση χρήσης δευτερογενών υλικών ως πρώτη ύλη
Επιπλέον, το ΥΠΑΑΤ, με στόχο την καταπολέμηση της σπατάλης των τροφίμων (food waste) ενθαρρύνει τη χρήση δευτερογενών υλικών και αποβλήτων ως παραγωγικών πόρων και χρήσιμων υλικών. Έχει συσταθεί και ειδική Ομάδα Εργασίας που υποδέχεται προτάσεις για τη βελτίωση του σχετικού νομοθετικού πλαισίου, την αποτύπωση του μεγέθους της απώλειας τροφίμων, την ενθάρρυνση της αναδιανομής τροφίμων κατάλληλων για ανθρώπινη κατανάλωση και προώθηση της ιεραρχίας χρήσης των τροφίμων και διαχείρισης των αποβλήτων.
FOODReporter Τεύχος 31
Πηγή: www.boussias.com
Στο +6,1% το δίμηνο στο οργανωμένο – Έντονα ανοδικά τα υπερμάρκετ
- Λεπτομέρειες
Πτώση για τα κατεψυγμένα, ισχυρή ανάπτυξη για αλκοολούχα - σνακ
Με θετικούς ρυθμούς κινήθηκε το οργανωμένο λιανεμπόριο με ποσοστιαία μεταβολή στα επίπεδα του +6,1%, στο πρώτο δίμηνο του 2019 σε σχέση με το αντίστοιχο δίμηνο του 2018, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του Market View της IRI, που έχει στη διάθεσή του το FOODReporter.
Κυριαρχούν τα υπερμάρκετ
Την ίδια στιγμή, ενδιαφέρον έχει το εύρημα της έκθεσης, βάσει του οποίου όλες οι κατηγορίες σούπερ μάρκετ, από τα μικρότερα σημεία των 0-400 τ.μ. έως και τα υπερμάρκετ των 2.500 τετραγωνικών και άνω, κινούνται θετικά. Στην περίπτωση των υπερμάρκετ μάλιστα καταγράφεται διψήφιο ποσοστό αύξησης των πωλήσεων, γεγονός που οφείλεται κατά κύριο λόγο στην πορεία των μεγάλων καταστημάτων του δικτύου των Ελληνικών Υπεραγορών Σκλαβενίτη.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει σε επίπεδο πωλήσεων, το γεγονός ότι η κατηγορία με τη μεγαλύτερη ανάπτυξη πωλήσεων είναι τα τρόφιμα (+6,0%) με σε σχέση με τις υπόλοιπες κατηγορίες των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών, όπως είναι τα προϊόντα περιποίησης σπιτιού (+2,7%) αλλά και τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής (+3,8%). Εάν εξετάσουμε επιμέρους κατηγορίες FMCGs τον Ιανουάριο και το Φεβρουάριο αυτό που θα δούμε είναι ότι με εξαίρεση τα κατεψυγμένα, τα οποία κατέγραψαν πτώση της τάξεως του -1,8% (+7,3% το 2018), ανοδικά κινήθηκαν όλοι οι υπόλοιποι τομείς. Αντίστροφη πορεία είχαν και τα μπαχαρικά – σάλτσες, από το -4,7% πέρυσι στο +3,9 φέτος. Επίσης, τα προϊόντα καθαρισμού σπιτιού κινήθηκαν με +2,4%, τα υπόλοιπα προϊόντα οικιακής χρήσεως με +8,4%, αλλά και τα είδη ομορφιάς με +2,5%. Επιπλέον, η κατηγορία προσωπικής υγιεινής ήταν ανοδική με +3%, τα συσκευασμένα τρόφιμα με +5,9%, τα σνακ με +12,5%, τα γαλακτοκομικά με +6,9%, τα μη αλκοολούχα με +6,4% και τα αλκοολούχα με +12,9% (-0,2% το 2018).
FOODReporter Τεύχος 29
Πηγή: www.boussias.com