ΙRI: Στο +7% οι πωλήσεις του 2020, στο -5,8% η πρόβλεψη για το 2021
- Λεπτομέρειες
Στο +7% θα κινηθούν οι πωλήσεις των FMCG στην Ελλάδα για το 2020 όπως προκύπτει από την πρόβλεψη της IRI.
Ταυτόχρονα, όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της IRI στην Ελλάδα στο πλαίσιο παρουσίασης στο Food Retail CEO Forum, με βάση την πρόβλεψη για το 2021 τα FMCG αναμένεται να καταγράψουν αρνητική τάση κινούμενα με -5,8%.
Eξετάζοντας την πορεία των σούπερ μάρκετ σε αξία για το χρονικό διάστημα έως και τις 30 Αυγούστου, όπως φαίνεται στον πίνακα η πορεία της αγοράς είναι ανοδική στο σύνολό της κατά 9,8%. Σε ό,τι αφορά την εβδομάδα που ολοκληρώθηκε στις 30 Αυγούστου η πορεία της αγοράς εμφάνισε έντονα σημάδια διόρθωσης, κινούμενη ανοδικά με μόλις 0,8% σε αξία.
Υψηλές πτήσεις για τα hypermarkets
Tην ίδια στιγμή υψηλές πτήσεις πραγματοποιούν τα hypermarkets, σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, ενώ η Ελλάδα κινείται πολύ χαμηλά στον τομέα του convenience σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων.
Υψηλότερη ανάπτυξη σε ποτά και αλκοολούχα
Σε κατηγορίες προϊόντων η Ελλάδα, με εξαίρεση τις βρεφικές τροφές, σκοράρει αρκετά ψηλά σε σύγκριση με άλλες χώρες της Ευρώπης, εξετάζοντας το χρονικό διάστημα από τις 26 Ιουλίου έως και τις 2 Αυγούστου σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Ταυτόχρονα, τα ποτά αλλά και τα αλκοολούχα ποτά καταγράφουν την μεγαλύτερη άνοδο στην ίδια περίοδο. Στα στοιχεία παρατίθενται και δεδομένα από άλλες χώρες, στις οποίες δραστηριοποιείται η IRI όπως η Γαλλία, η Ιταλία, η Ισπανία, η Γερμανία, η Ολλανδία και το Ηνωμένο Βασίλειο.
Διαβάστε περισσότερα: FOODReporter Τεύχος 350
Πηγή: www.boussias.com
Ρήγμα στον ΕΛΟΜΑΣ με αποχώρηση Κρητικού και BAZAAR
- Λεπτομέρειες
Νέα δεδομένα φέρνει η κίνηση των δύο μεγαλύτερων αλυσίδων του ομίλου
Διπλό χτύπημα σήμανε για τον ΕΛΟΜΑΣ, με την ανακοίνωση αποχώρησης τόσο της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, όσο και της BAZAAR. Σε ό,τι αφορά την περίπτωση της Κρητικός, επρόκειτο για μία προδιαγεγραμμένη από καιρό εξέλιξη, η οποία ολοκληρώνεται και τυπικά με την γνωστοποίηση της πρόθεσης της εταιρείας να αποχωρήσει από τον ελληνικό όμιλο αγορών σούπερ μάρκετ. Σε ό,τι αφορά την BAZAAR, πρόκειται για ένα γεγονός το οποίο ανακοινώθηκε στο πλαίσιο της γενικής συνέλευσης του ΕΛΟΜΑΣ την Πέμπτη 10/09/20.
Η συγκεκριμένη εξέλιξη ανοίγει το δρόμο για τη διαμόρφωση νέων ισορροπιών στον όμιλο, όπου πιθανότατα στην επόμενη μέρα θα διαδραματίσει ρόλο στη διοίκηση ο Δημήτρης Αλεξάκης, επικεφαλής του ΣΥΝΚΑ.
Χώρος στους μικρότερους αλλά και άνοιγμα για διαρκείς εξελίξεις στην αγορά
Η κίνηση των δύο μεγάλων αφενός θα δώσει χώρο σε μικρότερες αλυσίδες να κινηθούν αποκτώντας μεγαλύτερα και περισσότερα δικαιώματα εντός του ομίλου. Ταυτόχρονα, όμως, θα καταστήσει εκ των πραγμάτων πιο ευάλωτο τον ΕΛΟΜΑΣ, ο οποίος πλέον θα έχει μικρότερη συγκεντρωμένη δύναμη, αφήνοντας ουσιαστικά ανυπεράσπιστες τις μικρότερες αλυσίδες.
Δεν είναι μάλιστα λίγοι εκείνοι που προδικάζουν πιθανότατη αποσύνθεση του σχηματισμού κατά το προσεχές χρονικό διάστημα, γεγονός που θα δώσει χώρο σε αρκετές κινήσεις απορροφήσεων – εξαγορών κάποιων από τους μικρότερους παίκτες του ΕΛΟΜΑΣ από μεγαλύτερες αλυσίδες.
Προδιαγεγραμμένες κινήσεις
Σε ό,τι αφορά τους αποχωρήσαντες, στην περίπτωση του Κρητικού, η εταιρεία είχε κάνει κίνηση συνεργασίας με τον όμιλο ΕΛΕΤΑ - και όχι μόνο - κίνηση που προανήγγειλε τη διάθεση ανεξαρτητοποίησής της. Από την άλλη και η BAZAAR, μετά το θάνατο του Δήμου Βερούκα, κλήθηκε να αλλάξει σημαντικά τις ισορροπίες, με τη χρησιμότητα παραμονής της εταιρείας στον ΕΛΟΜΑΣ να αμφισβητείται συχνά από τη διάδοχη διοίκηση.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει όμως και κατά πόσο οι δύο αλυσίδες Κρητικός και BAZAAR θα έχουν τη δυνατότητα να πορευθούν αυτόνομα στο εξής ή εάν και κατά πόσο θα υπάρξουν κινήσεις που θα τις φέρουν πιο κοντά στις μεγαλύτερες αλυσίδες, σε ενδεχόμενες κινήσεις ενδυνάμωσης που θα επιχειρήσουν οι δεύτερες.
Πηγές πάντως με γνώση των δεδομένων αναφέρουν ότι πλέον ο μεσαίος χώρος έχει την ευκαιρία να ισχυροποιηθεί περαιτέρω με τους δύο μεγάλους παίκτες της συγκεκριμένης κατηγορίας - ιδίως στην περίπτωση του Κρητικού - να διεκδικούν τη διαρκή ισχυροποίησή τους και την είσοδο στο κλαμπ των «μεγάλων» αλυσίδων.
Διαβάστε περισσότερα: FOODReporter Τεύχος 346
Πηγή: www.boussias.com
Super market: Προς νέο κύκλο εξαγορών ο κλάδος - Τι δηλώνουν οι leaders
- Λεπτομέρειες
Ενδιαφέρον για την απόκτηση μικρών και μεσαίων αλυσίδων supermarket φαίνεται πως έχουν μεγάλοι retailers.
Όπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς, "υπάρχει κινητικότητα και συζητήσεις, καθώς οι μικρότεροι παίκτες του κλάδου αναζητούν να προσδεθούν σε μεγαλύτερα σχήματα και οι μεγαλύτεροι να αυξήσουν τα σημεία πώλησης σε τοπικό επίπεδο".
ΑΒ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ: "ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ"
Πηγές της ΑΒ Βασιλόπουλος αναφέρουν πως "υπάρχει ενδιαφέρον για απόκτηση μικρότερων αλυσίδων super market" και προσθέτουν πως "στο μέλλον θα υπάρξει εξαγορά", ενώ διέψευσαν τις πληροφορίες που φέρουν τη γνωστή αλυσίδα supermarket να έχει καταθέσει πρόταση εξαγοράς της ίδιας αλυσίδας, που φαίνεται πως "χτυπάει" ο Γαλαξίας.
METRO: "ΚΟΙΤΑΜΕ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ ΑΝΩ ΤΩΝ 300 Τ.Μ."
Η Metro (My Market) από την πλευρά της δηλώνει παρούσα στην αναζήτηση ευκαιριών. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, το ενδιαφέρον για πιθανές εξαγορές εντοπίζεται εκτός Αθηνών και "με αυστηρά οικονομικά κριτήρια". Επίσης σημειώνεται ότι, δεν υπάρχει ιδιαίτερος περιορισμός για το αν θα πρόκειται για μικρή ή μεγαλύτερη αλυσίδα, αλλά ο περιορισμός έγκειται στο μέγεθος των καταστημάτων, καθώς "δεν μας ενδιαφέρουν καταστήματα μικρότερα από 300 τ.μ".
ΜΑΣΟΥΤΗΣ: "ΣΕ ΣΥΝΕΧΕΙΣ ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΣΕΙΣ"
Πληροφορίες από την Μασούτης αναφέρουν πως και η βορειοελλαδίτικη αλυσίδα supermarket ενδιαφέρεται για την απόκτηση μικρότερων αλυσίδων retailers. Πηγές αναφέρουν ότι "υπάρχουν επενδυτικοί στόχοι, οι οποίοι όμως προς στιγμήν δεν γίνεται να αποκαλυφθούν". Η εταιρεία συζητά με αλυσίδες, όχι μόνο στη Β.Ελλάδα, αλλά "και σε επαρχιακές πόλεις".
ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ
Στελέχη της αγοράς τροφίμων σχολιάζουν πως "τα τελευταία χρόνια παρατηρείται συγκέντρωση στην αγορά" και προσθέτουν πως "οι κινήσεις που γίνονται από μεγάλους παίκτες για εξαγορές μικρότερων αλυσίδων, εντάσσονται στην προσπάθεια εισόδου των παικτών στην επαρχία και σε περιφέρειες, που μέχρι σήμερα δεν έχουν δυνατή παρουσία".
"ΠΕΦΤΕΙ Η ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ"
"Η αγορά φαίνεται να αλλάζει ριζικά", αναφέρουν τα ίδια στελέχη. Μπορεί ο κλάδος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων να ήταν από τους μεγάλους κερδισμένους από το lockdown, ωστόσο υπάρχει πλέον εμφανής πτώση στην κατανάλωση προϊόντων.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, αυτό οφείλεται στο γεγονός πως ο φόβος για νέα καραντίνα υποχωρεί, ωστόσο τη θέση του παίρνει η οικονομική ανασφάλεια, καθώς πολλοί που δραστηριοποιούνταν στον τουρισμό έχουν χάσει τη δουλειά τους και άλλοι περιμένουν μεγάλη πτώση του τζίρου τους, εξαιτίας της μείωσης του τουρισμού".
Τέλος, το "καλάθι της νοικοκυράς εμφανίζει ελαφρά πτώση, καθώς οι οικογενειακοί προϋπολογισμοί είναι πιο σφιχτοί, εξαιτίας της οικονομικής αβεβαιότητας, που συνεπάγεται η κρίση του κορονοϊού".
ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ ΤΟ ΘΕΤΙΚΟ ΠΡΟΣΗΜΟ - ΠΛΗΓΜΑ ΓΙΑ CASH & CARRY
Δεν είναι τυχαίο ότι, όπως υποστηρίζει έμπειρο στέλεχος της αγοράς, "από τους διψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης, που κατέγραφε ο κλάδος από το ξέσπασμα της πανδημίας, μέχρι και σήμερα, το κλείσιμο της φετινής χρονιάς, έστω και με ένα οριακά θετικό πρόσημο, θα είναι ευτυχής κατάληξη για μία χρονιά με μεγάλη ύφεση στη χώρα."
Το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στον κλάδου του cash & carry, καθώς η υγειονομική κρίση επηρέασε τον τουρισμό και τη λειτουργία της εστίασης με αποτέλεσμα να ανακοπεί κάθε δυναμική στις πωλήσεις της αλυσίδας.
Πολλά ξενοδοχεία δεν άνοιξαν καθόλου, αλλά και όσα άνοιξαν ήταν για μικρό χρονικό διάστημα. Το μέτρο που όριζε τη λειτουργία εστιατορίων και μπαρ έως τα μεσάνυχτα, επίσης επηρέασε πολύ τις πωλήσεις του συγκεκριμένου τομέα.
Διαβάστε περισσότερα: FnB Daily Τεύχος 1064
Πηγή: www.fnbdaily.com
ΕΛ.ΣΤΑΤ.: Πτώση κατά 7,3% του όγκου πωλήσεων στο λιανικό εμπόριο τον Ιούνιο
- Λεπτομέρειες
Πτώση 7,3% σημείωσε ο όγκος των πωλήσεων στο λιανικό εμπόριο της χώρας τον Ιούνιο εφέτος, καθώς μόνον σε δύο από τις επιμέρους κατηγορίες των καταστημάτων ο τζίρος είχε θετικό πρόσημο.
Συγκεκριμένα, οι πωλήσεις μειώθηκαν σε:
- Καύσιμα & λιπαντικά αυτοκινήτων (19,3%)
- Τρόφιμα - ποτά - καπνό (16,5%)
- Πολυκαταστήματα (9%)
- Μεγάλα καταστήματα τροφίμων (6,6%)
- Ένδυση - υπόδηση (2,4%)
- Φαρμακευτικά - καλλυντικά (0,7%)
Αντίθετα, ο τζίρος αυξήθηκε σε:
- Έπιπλα - ηλεκτρικά είδη - οικιακό εξοπλισμό (28,8%) και
- Βιβλία - χαρτικά - λοιπά είδη (1,2%)
Όπως ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ, ο γενικός δείκτης όγκου παρουσίασε μείωση 7,3% τον Ιούνιο 2020, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιουνίου 2019, ενώ σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Μαΐου 2020 σημείωσε αύξηση 7,1%.
Διαβάστε περισσότερα: https://www.statistics.gr/documents/20181/2ecca553-926f-e257-fd4d-4d8385fa9b55
Πηγή: https://www.statistics.gr/
Από Τρίτη 1/9 δεκτές οι αιτήσεις για το πρόγραμμα στήριξης των «μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων»
- Λεπτομέρειες
α. για μικρές επιχειρήσεις το ποσό των 150.000 €
β. για πολύ μικρές επιχειρήσεις, το ποσό των 100.000 €.
Πηγή: http://www.mindev.gov.gr/
Το μάρκετινγκ στηv μετά κορωνοϊό εποχή
- Λεπτομέρειες
Η ραγδαία ανάπτυξη των e-πωλήσεων καθιστά «προαπαιτούμενο» την πολυκαναλική ψηφιακή προσέγγιση
Οι μεγάλοι παίχτες της αγοράς έχουν ήδη προσαρμόσει τη στρατηγική τους στα νέα δεδομένα, ενισχύοντας ακόμη περισσότερο την πολυκαναλική προσέγγιση, με έμφαση στα ψηφιακά κανάλια.
Εταιρείες τεχνολογίας που αναπτύσσουν υπηρεσίες business messaging & mobile marketing, αναλαμβάνουν τον συγχρονισμό της βάσης δεδομένων των πελατών με το περιεχόμενο των προσφορών της εταιρείας λειτουργώντας ως «κόμβος επικοινωνίας». Έτσι η εταιρεία μπορεί να εκτελεί με συνέπεια εκστρατείες σε πολλά κανάλια (Email, Viber / SMS) στους ενεργούς πελάτες της, παρέχοντας εξατομικευμένο περιεχόμενο όπως προσφορές, συνταγές, προωθητικές εκστρατείες κ.ά.
Η ανάλυση δεδομένων είναι πολύτιμο εργαλείο και για τον ασφαλιστικό κλάδο, έχοντας πρόσβαση σε άμεσο feedback των ενεργειών τους από τους καταναλωτές και επικαιροποίηση των βάσεών τους, ώστε να αποφεύγουν περιττά κόστη σε αποστολές, σε αριθμούς και email διευθύνσεις που δεν υπάρχουν, αλλά και στη βελτίωση των ταμειακών τους ροών, με δυνατότητα real time πληρωμών.
Τα μέτρα διαχείρισης της πανδημίας, παράλληλα με την αύξηση της χρήσης των τεχνολογιών επικοινωνίας, διαμορφώνουν ένα νέο τοπίο στις καταναλωτικές συμπεριφορές, νέες τάσεις στον χώρο της λιανικής, αλλά και στον τρόπο λειτουργίας των εφοδιαστικών αλυσίδων. Η κρίση επιτάχυνε δραματικά την ανάγκη για τη δημιουργία γρήγορων και ευέλικτων λύσεων ηλεκτρονικού εμπορίου και την ανάγκη κερδοφορίας στη νέα εποχή λιανικής μετά την πανδημία. Η ανάλυση δεδομένων, η παρακολούθηση και η βελτιστοποίηση των αποτελεσμάτων γίνεται πράξη και οι εταιρείες διαθέτουν πλέον επιλογές, ώστε να ψηφιοποιούν την πελατειακή τους επικοινωνία και να «χτίσουν» το brand loyalty, επιτυγχάνοντας ταυτόχρονα και μείωση του κόστους τους.
Παρότι το λιανεμπόριο έχει αντιμετωπίσει επιτυχώς μεγάλες κρίσεις και στο παρελθόν, η ειδοποιός διαφορά με την τρέχουσα συγκυρία είναι ότι τα καταναλωτικά πρότυπα και συμπεριφορές δεν είχαν αλλάξει ποτέ τόσο γρήγορα. Στη νέα εποχή η ευελιξία και η προσαρμοστικότητα, οι συνέργειες και οι επενδύσεις των εταιρειών σε όλα τα απαραίτητα ψηφιακά εργαλεία επικοινωνίας με τους πελάτες τους, θα κρίνουν και τους νικητές της επόμενης μέρας.
Πηγή: https://m.naftemporiki.gr
Δημοσιεύθηκε η ΚΥΑ για την δράση «Κινούμαι Ηλεκτρικά»
- Λεπτομέρειες
Οι ενδιαφερόμενοι για αγορά ηλεκτρικού οχήματος με επιδότηση από τη δράση «Κινούμαι Ηλεκτρικά» του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας μπορούν πλέον να δώσουν προκαταβολή ή να αγοράσουν/μισθώσουν το ηλεκτρικό όχημα που επιθυμούν.
Η Κοινή Υπουργική Απόφαση για το πρόγραμμα δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ 3323 Β/7.8.2020), πράγμα που σημαίνει ότι οι δαπάνες είναι από επιλέξιμες προς επιδότηση, με την προϋπόθεση φυσικά ότι συντρέχουν οι λοιπές προϋποθέσεις που θέτει ο Οδηγός του προγράμματος.
Η πλατφόρμα για την υποβολή των αιτήσεων για την επιδότηση θα ανοίξει στις 24 Αυγούστου, ενώ ήδη έχει ενεργοποιηθεί η ιστοσελίδα του προγράμματος http://kinoumeilektrika.ypen.gr
Δημοσίευση: https://bit.ly/2XUWMTb
Πηγή: https://www.acci.gr
Κάτω από τη βάση στη ψηφιακή εποχή οι ελληνικές εταιρείες
- Λεπτομέρειες
Εσωστρεφείς, χωρίς ψηφιακές δεξιότητες, χωρίς ενδιαφέρον να ενημερωθούν για τις εξελίξεις και χωρίς πρόσβαση στη χρηματοδότηση. Αυτό είναι το μοντέλο λειτουργίας των ελληνικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων, που παραμένουν κάτω από τη βάση στην ψηφιακή εποχή και σε πολύ χαμηλά επίπεδα συγκρινόμενες με τους ανταγωνιστές από το εξωτερικό.
Και απ’ ό,τι φαίνεται δεν επιθυμούν να περάσουν την "τάξη”, αφού 1 στις 2 εταιρείες (ποσοστό 48,3%), που συμμετείχε στην έρευνα της ΓΣΕΒΕΕ, ανέφερε πως δεν χρειάζεται περαιτέρω ενημέρωση, παρά το γεγονός ότι μεγάλο μέρος των μικρών επιχειρήσεων δεν διαθέτει επαρκή γνώση και πληροφόρηση για τις αναδυόμενες τεχνολογίες.
Σύμφωνα με την έρευνα λοιπόν, μόλις το 12,3% του δείγματος έχει υιοθετήσει εφαρμογές αυτοματοποίησης στην παραγωγική διαδικασία (π.χ. ρομποτικά συστήματα και εξοπλισμός, συστήματα αισθητήρων). Πολύ χαμηλό, μόλις 27,8%, είναι το ποσοστό των επιχειρήσεων που ανέφερε ότι έχει ενσωματώσει εφαρμογές και λειτουργίες ψηφιακής διαχείρισης προμηθειών και παραγγελιών, ενώ μόνο 1 στις 4, ποσοστό 24,1% δήλωσε ότι έχει υιοθετήσει εφαρμογές επεξεργασίας και ανάλυσης δεδομένων παραγωγικής/εμπορικής δραστηριότητας (π.χ. analytics, big data).
Στον αντίποδα, κοντά 6 στις 10 επιχειρήσεις, ποσοστό 59,2% ανέφερε πως έχει ενσωματώσει εφαρμογές και λειτουργίες ψηφιακού μάρκετινγκ, ιστοσελίδας και μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Την ίδια στιγμή 8 στις 10 εταιρείες, ανέφεραν πως οι τεχνολογικές / ψηφιακές αλλαγές που υιοθετήθηκαν δεν είχαν καμία επίπτωση στον αριθμό των εργαζομένων τους, ενώ το 10,7% δήλωσε ότι οι αλλαγές προκάλεσαν αύξηση στον αριθμό τους.
Ως προς τα βασικότερα εμπόδια για την ενσωμάτωση τεχνολογικού εξοπλισμού ή την υιοθέτηση ψηφιακών λύσεων και εργαλείων, για το 50,7% του δείγματος είναι η "Έλλειψη χρηματοδότησης". Κάτι που επιβεβαιώνεται και από το γεγονός ότι το 83,2% των επιχειρήσεων του δείγματος, που πραγματοποίησαν επενδύσεις κατά τα 3 προηγούμενα έτη (που αντιστοιχεί στο 43,6% του συνόλου), χρηματοδότησαν τις επενδύσεις αυτές με "Ίδια κεφάλαια". Ο "Τραπεζικός δανεισμός" ως πηγή χρηματοδότησης επενδύσεων συγκεντρώνει ποσοστό 6%, ενώ ποσοστό 5,1% συγκεντρώνουν τα "Προγράμματα χρηματοδότησης" (π.χ. ΕΣΠΑ) και μόλις 1,7% οι εναλλακτικές και εξειδικευμένες μορφές χρηματοδότησης (π.χ. μικρο-χρηματοδότηση, venture capital).
Ποια είναι όμως η θέση της Ελλάδας στον κόσμο;
Σύμφωνα με το SBA Fact Sheet (2019), οι δείκτες που σχετίζονται με το ηλεκτρονικό εμπόριο τοποθετούν τη χώρα στις χαμηλότερες θέσεις ως προς τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜμΕ) που εκτελούν προμήθειες ηλεκτρονικά (6% έναντι 25,85% μ.ό. ΕΕ-28) και τις ΜμΕ που αναπτύσσουν ηλεκτρονικές πωλήσεις (11% έναντι 16,57% μ.ό. ΕΕ-28). Βάσει του DESI 2020, στην Ελλάδα το ποσοστό των επιχειρήσεων που πραγματοποίησαν πωλήσεις μέσω διαδικτύου προσδιορίζεται στο 9% (επί του συνόλου των ΜμΕ). Το ποσοστό των επιχειρήσεων που πραγματοποίησαν διασυνοριακές ηλεκτρονικές πωλήσεις καταγράφεται στο 4% (έναντι μέσου ποσοστού 8% σε επίπεδο ΕΕ-28), ενώ ο κύκλος εργασιών ηλεκτρονικού εμπορίου καταγράφεται στο 4% (ως % του κύκλου εργασιών των ΜμΕ) έναντι μέσου ποσοστού 11% σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Διαβάστε περισσότερα: https://bit.ly/2EY4FAM
Πηγή: www.capital.gr
Αυξάνονται οι ξένες επενδύσεις στην Ελλάδα στον τομέα της ψηφιακής τεχνολογίας
- Λεπτομέρειες
Το προφίλ της, ως προορισμός ξένων επενδύσεων στον τομέα της ψηφιακής τεχνολογίας για το ευρωπαϊκό, αλλά και το παγκόσμιο επενδυτικό κοινό, βελτιώνει η Ελλάδα. Η συμμετοχή των επενδύσεων στον κρίσιμο τομέα της ψηφιακής τεχνολογίας διαμορφώθηκε στο 15% του συνόλου των άμεσων ξένων επενδύσεων (ΑΞΕ) στη χώρα μας, την τελευταία τριετία, πλησιάζοντας τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (19%), για το ίδιο διάστημα.
Στο μεταξύ, η ποιότητα ζωής (81%), οι υποδομές τηλεπικοινωνιών (69%) και το επίπεδο των δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού (66%) είναι τα βασικά θετικά στοιχεία της Ελλάδας, που χτίζουν το προφίλ της ως ελκυστικό προορισμό για ξένους επενδυτές.
Οι τομείς, όπου πρέπει να συνεχίζει να εστιάζει η χώρα για να βελτιώσει το επενδυτικό κλίμα, περιλαμβάνουν τη στήριξη της καινοτομίας και της υψηλής τεχνολογίας, που είναι πρώτη επιλογή φέτος, με ποσοστό 38%. Άλλος τομέας είναι η μείωση της φορολογίας (36%), η οποία παρουσιάζει σχετική βελτίωση από πέρσι, σε συνέχεια και των θετικών παρεμβάσεων που έχουν ήδη γίνει, αλλά απαιτείται περαιτέρω πρόοδος.
Επίσης, ως τομέας που χρήζει περαιτέρω παρεμβάσεων, θεωρείται αυτός της διαδικασίας απονομής δικαιοσύνης (33%) και της ενίσχυση της παιδείας και των δεξιοτήτων (31%).
Μάλιστα, δύο στους τρεις επενδυτές (67%) δηλώνουν ότι θα ήταν πιο πρόθυμοι να επενδύσουν στη χώρα, αν αντιμετωπιστούν τα αρνητικά σημεία που λειτουργούν σήμερα αποτρεπτικά, ποσοστό που φτάνει στο 83% μεταξύ όσων είναι ήδη εγκατεστημένοι στην Ελλάδα.
Πρόθεση επενδύσεων
Εντυπωσιακά αυξημένα είναι τα ποσοστά των επενδυτών, που αναγνωρίζουν ως στοιχεία ελκυστικότητας της Ελλάδας, το σταθερό πολιτικό και κοινωνικό περιβάλλον (65% από 38%) και τις πολιτικές της χώρας για τη βιώσιμη ανάπτυξη και την κλιματική αλλαγή (56% από 42%). Στις αδυναμίες συγκαταλέγονται το γραφειοκρατικό και διοικητικό περιβάλλον, η φορολογία και η πρόσβαση σε χρηματοδότηση.
Το ποσοστό όσων εκτιμούν ότι η εικόνα της χώρας, ως πιθανός επενδυτικός προορισμός, έχει βελτιωθεί τον τελευταίο χρόνο (38%), παραμένει υψηλό, αν και μειωμένο σε σχέση με πέρσι (47%). Πάντως, δυο στους τρεις επενδυτές (69%) αναμένουν περαιτέρω βελτίωση την επόμενη τριετία, ποσοστό πολύ υψηλότερο από αυτά άλλων χωρών, όπου πραγματοποιήθηκαν παρόμοιες έρευνες φέτος.
Ελκυστική η βιομηχανία
Το 62% των επιχειρήσεων, από 50% πέρσι, θεωρεί ότι η χώρα μας ακολουθεί, σήμερα, μια πολιτική για τις επενδύσεις, η οποία την καθιστά ελκυστική. Σύμφωνα με την έρευνα, το 28% δηλώνει ότι σκοπεύει να επενδύσει στην Ελλάδα τον επόμενο χρόνο, έναντι 26% στην Πορτογαλία, 16% στη Γαλλία και 10% στο Βέλγιο.
Ωστόσο, τα επενδυτικά σχέδια προέρχονται σχεδόν αποκλειστικά από τις επιχειρήσεις, που είναι ήδη εγκατεστημένες στην Ελλάδα. Μεταξύ όσων δεν έχουν παρουσία στη χώρα, το ποσοστό περιορίζεται στο 5%.
Ψηφιοποίηση του Δημοσίου
Η επενδυτική κοινότητα δικαιώνει τις επιλογές της χώρας στη διάρκεια της πανδημίας, καθώς 77% αξιολογεί θετικά την αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης και το 73% την ταχύτητα της ψηφιοποίησης του Δημοσίου στη διάρκεια της κρίσης.
Επίσης, το 72% αξιολογεί θετικά τα μέτρα στήριξης της οικονομίας, ενώ 41% αναφέρει ότι, οι επιδόσεις της χώρας αυτό το διάστημα, βελτίωσαν την εικόνα της, ως επενδυτικού προορισμού.
Η πανδημία, πάντως, φαίνεται να επηρεάζει τα σχέδια επενδύσεων στη χώρα μας, αλλά όχι δραματικά, καθώς 50% όσων σχεδιάζουν να επενδύσουν στη χώρα μας τον επόμενο χρόνο, δηλώνουν ότι δεν θα μεταβάλουν τα σχέδια τους, 28% αναφέρουν ότι θα τα “παγώσουν” προσωρινά, 4% ότι θα τα περιορίσουν, 3% ότι θα τα ενισχύσουν και 6% ότι θα τα ματαιώσουν εντελώς.
Η έρευνα
Η δεύτερη μεγάλη έρευνα της ΕΥ Ελλάδος, EY Attractiveness Survey Ελλάδα 2020, διενεργήθηκε μέσω τηλεφωνικών συνεντεύξεων από το CSA Institute, μεταξύ 22 Μαΐου και 9 Ιουνίου σε ένα δείγμα 203 στελεχών μεγάλων, ξένων επιχειρήσεων, εκ των οποίων το 55% (111) έχουν ήδη επενδυτική παρουσία στην Ελλάδα.
Διαβάστε περισσότερα: https://bit.ly/2BVkGpR
Πηγή: www.sepe.gr
Το αδιανόητο που έγινε κανονικότητα και οι τάσεις του μέλλοντος: Τι δείχνει η 11η έκθεση Global Consumer Insights Survey της PwC
- Λεπτομέρειες
Επιτάχυνση των καταναλωτικών τάσεων και συμπεριφορών που είχαν ήδη ξεκινήσει να αναπτύσσονται πριν την έξαρση της πανδημίας διαπιστώνει η PwC στην 11η έκθεσή της Global Consumer Insights Survey, που καταγράφει τις συνήθειες των καταναλωτών στις πόλεις πριν και μετά την πανδημία, καθώς και τον τρόπο με τον οποίο η παγκόσμια αναταραχή επέβαλε την επιτάχυνση προς έναν πιο ψηφιακό τρόπο ζωής.
Το 35% των καταναλωτών ψωνίζει τρόφιμα διαδικτυακά
Όσον αφορά στις αγορές από σούπερ μάρκετ, παρότι τα ψώνια στο κατάστημα εξακολουθούν να αποτελούν την κύρια επιλογή, περισσότερο από το ένα τρίτο (35%) των καταναλωτών ψωνίζει πλέον τρόφιμα διαδικτυακά, με το 86% αυτών να σκοπεύει να συνεχίσει και μετά την άρση των μέτρων κοινωνικής αποστασιοποίησης.
«Πριν την πανδημία, οι online αγορές από σούπερ μάρκετ ήταν πολύ πίσω από τις online αγορές μη τροφίμων. Όμως αυτό που ήταν αδιανόητο για πολλούς μόλις πριν από μερικούς μήνες - οι αγορές φρέσκων προϊόντων online, για παράδειγμα - έχει γίνει η νέα κανονικότητα», αναφέρουν οι αναλυτές της PwC, παρατηρώντας πως τα δύο τρίτα των καταναλωτών στις πόλεις ψωνίζουν πλέον τρόφιμα μέσω Διαδικτύου, σε πολλές περιπτώσεις με χρήση κινητού τηλεφώνου. «Όμως παρά την ψηφιακή μετάβαση, θα ήταν πρόωρο να ξεγράψουμε τα φυσικά σημεία πώλησης», επισημαίνεται.
Omnichannel εμπειρία
Όπως σημειώνεται στην έρευνα, «η πανδημία έχει αναδείξει σαφώς τα πλεονεκτήματα του mobile shopping – την ευκολία, τη φορητότητα και την αμεσότητά του. Το mobile commerce θα διατηρήσει την ορμή του και πιθανότατα θα επιταχυνθεί, ιδιαίτερα καθώς έχει κάνει μεγάλα άλματα στα σούπερ μάρκετ. Όμως η κυρίαρχη τάση θα είναι προς μία omnichannel εμπειρία, με τις προσανατολισμένες στον καταναλωτή εταιρείες να πρέπει να ενοποιήσουν άψογα τις offline και τις online εμπειρίες τους».
«Πολύ ισχυρός τομέας» το online grocery το 2021
Δεδομένης της σημαντικής αύξησης των παραγγελιών μέσω Διαδικτύου από σούπερ μάρκετ στη διάρκεια των περιοριστικών μέτρων, της ανθεκτικότητας των φυσικών σημείων πώλησης, αλλά και του χρόνου που θα χρειαστεί μέχρι οι καταναλωτές να αισθανθούν αρκετά ασφαλείς για να επιστρέψουν στα εστιατόρια, ο τομέας του grocery αναμένεται να είναι πολύ ισχυρός την επόμενη χρονιά, σύμφωνα με την PwC, που επικαλείται εκτιμήσεις της Grand View Research, σύμφωνα με τις οποίες η αξία της παγκόσμιας αγοράς online grocery έως το 2027 θα φτάσει τα 975 δισεκατομμύρια δολάρια, καταγράφοντας μέση ετήσια αύξηση της τάξεως του 22,7%.
Οι νέες τάσεις
«Πιθανότατα θα δούμε επίσης περισσότερους λιανοπωλητές να προσφέρουν ένα ευρύτερο φάσμα υπηρεσιών click-and-collect, καθώς οι καταναλωτές περιορίζουν την έκθεσή τους και μειώνουν τις επισκέψεις τους.
Τάσεις όπως η παραλαβή από το κατάστημα και οι υπηρεσίες delivery από σούπερ μάρκετ, εμπορικά καταστήματα και καταστήματα ηλεκτρονικών έχουν γίνει πιο δημοφιλείς και ήρθαν για να μείνουν.
Το mobile shopping αναμένεται επίσης να καλύψει το κενό που δημιουργούν οι αγορές σε φυσικά καταστήματα που δεν θα επιστρέψουν λόγω πτωχεύσεων και μόνιμων λουκέτων σε καταστήματα», τονίζεται.
Μειωμένες δαπάνες
Η πανδημία έχει επίσης επηρεάσει βαθιά τις προσδοκίες των καταναλωτών όσον αφορά στις δαπάνες τους. Πριν την πανδημία, σχεδόν οι μισοί συμμετέχοντες (46%) προέβλεπαν ότι θα ξοδέψουν περισσότερα χρήματα το επόμενο 12μηνο. Ωστόσο, μετά την πανδημία, το 40% των ερωτηθέντων ήρθαν αντιμέτωποι με μείωση εισοδήματος λόγω απώλειας της δουλειάς τους ή μείωσης του ωραρίου τους, ενώ το 41% αυτών παρατήρησαν αύξηση των λογαριασμών του νοικοκυριού τους. Έτσι, το ποσοστό αυτών που προβλέπουν ότι θα ξοδέψουν περισσότερα το επόμενο 12μηνο μειώθηκε από το 46% στο 33%, ενώ το ποσοστό αυτών που θα μειώσουν τις δαπάνες τους σχεδόν διπλασιάστηκε, από το 19% στο 36%.
Έμφαση στην υγεία και την ευεξία
Πριν την πανδημία, σύμφωνα με την PwC, σχεδόν οι μισοί καταναλωτές ανέφεραν ότι έκαναν αλλαγές στη διατροφή τους για να υιοθετήσουν έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής (συμπληρώματα, στροφή σε plant-based επιλογές, αποχή από συγκεκριμένα τρόφιμα).
Μετά την πανδημία, φαίνεται να υπάρχει μία επιτάχυνση της τάσης αυτής, όχι μόνο στη διατροφή, αλλά σε μία ολιστική ιδέα υγιεινής ζωής. Η επιτάχυνση αυτή είναι θεαματική στην Κίνα, όπου το 90% του δείγματος ενδιαφέρεται περισσότερο για τη σωματική υγεία του, το 89% για τη διατροφή του και το 87% για την ψυχική υγεία του.
FOODReporter Τεύχος 322
Πηγή: www.boussias.com
Nielsen: Οι έξι αλλαγές στην αγοραστική συμπεριφορά του Έλληνα καταναλωτή
- Λεπτομέρειες
Έξι βασικές αλλαγές στην αγοραστική συμπεριφορά ταχυκίνητων προϊόντων, όπως διαμορφώνεται στη μετα-Covid εποχή, καταγράφει η παγκόσμια συνδρομητική έρευνα της Nielsen «Shopper Shifts to a New Normal», η οποία διεξήχθη σε 32 αγορές, μεταξύ των οποίων και η ελληνική.
Ως προς την ελληνική αγορά, οι αλλαγές αυτές είναι οι εξής:
• Σημαντικός είναι ο αντίκτυπος της εμφάνισης της πανδημίας στο αγοραστικό ταξίδι, με μεγάλη αύξηση των ταξιδιών για «τακτικές αγορές (εβδομαδιαίες ή μηνιαίες)» της τάξεως του 153%, και με τα μισά (54%) από τα αγοραστικά ταξίδια να σχετίζονται με μαζικές αγορές, σε βάρος των καθημερινών και έκτακτων αγορών.
• Οι διαδικτυακές αγορές τροφίμων, προϊόντων καθαρισμού και ειδών προσωπικής περιποίησης διατήρησαν τη δυναμική τους μετά το lockdown, κερδίζοντας έδαφος ως το πιο συχνό κανάλι αγοράς, αγγίζοντας το 7%, αυξάνοντας τη διείσδυση κατά + 4pp, συμπληρωματικά πάντα με τα φυσικά καταστήματα και όχι εις βάρος τους. Η τάση που παρατηρείται είναι ανάλογη με την ευρωπαϊκή τάση.
• Το lockdown επιτάχυνε την είσοδο του Έλληνα αγοραστή στο διαδικτυακό κανάλι για αγορές ειδών μπακαλικής. Η έρευνα της Nielsen που είχε πραγματοποιηθεί κατά το διάστημα του lockdown είχε αναδείξει ότι το 22% των Ελλήνων αγοραστών ήταν νεοεισερχόμενοι στο online οικοσύστημα που σχετίζεται με αγορές των 4 βασικών κατηγοριών παντοπωλείου. Η πρώτη τους αυτή εμπειρία με διαδικτυακό κατάστημα σουπερμάρκετ την περίοδο του lockdown ήταν αρνητικά επιβαρυμένη λόγω των μεγάλων διαστημάτων παραδόσεων.
Επιλέγοντας αρκετοί από τους νεοεισερχόμενους στο κανάλι να συνεχίζουν να αγοράζουν online, είχαν βελτιωμένη εμπειρία στην υπηρεσία παράδοσης, αναβαθμίζοντας σταδιακά και την συνολική αγοραστική εμπειρία. Σήμερα η αγοραστική εμπειρία από τα e-shops του οργανωμένου λιανεμπορίου έχει φτάσει σε ικανοποιητικά επίπεδα και μάλιστα αξιολογείται ελαφρώς υψηλότερα από αυτή στα φυσικά καταστήματα καθώς επίσης δηλώνουν μέσο χρόνο παράδοσης δύο μέρες.
• Η νέα κανονικότητα αύξησε την κινητικότητα στο περιβάλλον του λιανεμπορίου με έναν στους τέσσερις αγοραστές (26%) να κάνει τις αγορές του σε νέο κατάστημα την τελευταία εβδομάδα, ποσοστό σημαντικά μεγαλύτερο ακόμα και από περιόδους όπου στο οργανωμένο λιανεμπόριο σημειώνονταν εξαγορές αλυσίδων. Η κινητικότητα αυτή σε συνδυασμό με την αναδιαμόρφωση των παραγόντων που διαφοροποιούν τους λιανεμπόρους λόγω της εμφάνισης της πανδημίας, δηλαδή προσθήκη τήρησης κανόνων υγιεινής και μέτρων ασφάλειας, εκτιμάται ότι θα έχει άμεσο αντίκτυπο στη σχέση των αγοραστών με την κάθε αλυσίδα και θα επηρεαστεί σημαντικά το equity.
• Το 38% των αγοραστών αναζητούν πιο ενεργά προσφορές, γεγονός που σηματοδοτεί μια αυξανόμενη ανησυχία για τις τιμές, υπογραμμίζοντας την ζωτικής σημασίας αναθεώρηση στρατηγικών προώθησης.
• Περισσότεροι από τους μισούς αγοραστές (56%) αντιμετώπισαν έλλειψη αποθεμάτων, το οποίο οδήγησε σε χαμένες ευκαιρίες τόσο για τους λιανοπωλητές όσο και για τους κατασκευαστές. Οι κατηγορίες σε έλλειψη ήταν κυρίως αυτές που σχετίζονται με την προστασία από την Covid-19: Απολυμαντικό χεριών και αντιβακτηριδιακά οικιακά καθαριστικά και αντιβακτηριδιακά απορρυπαντικά ρούχων. Το ποσοστό στην Ελλάδα είναι από τα χαμηλότερα στην Ευρώπη. Σε υψηλά επίπεδα το delivery φαγητού.
Παράλληλα, αξιοσημείωτο είναι ότι σημαντικό μέρος των αγοραστών, το 25%, ξεκίνησε το μαγείρεμα στο σπίτι, και παρόλη την επιβεβαιωμένη τάση για μαγειρική/ζαχαροπλαστική, το delivery φαγητού παρέμεινε σε υψηλά επίπεδα, με το 44% να προέβη σε παραγγελία έτοιμου φαγητού, πολύ υψηλότερα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (28%).
FOODReporter Τεύχος 316
Πηγή: www.boussias.com