Αγροτικά και βιομηχανικά προϊόντα. Έμειναν όρθια στην πανδημία.
- Λεπτομέρειες
Η εξάπλωση της πανδημίας της COVID-19, από τις αρχές του 2020 σε όλο τον πλανήτη, προκάλεσε σοβαρές υγειονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις, ανά τον κόσμο, με οδυνηρές συνέπειες. Ο υψηλός βαθμός συσχέτισης μεταξύ της παγκόσμιας οικονομικής δραστηριότητας με αυτήν του παγκόσμιου όγκου εμπορίου, είχε ως συνέπεια να υποχωρήσουν, τόσο το παγκόσμιο ΑΕΠ, όσο και ο όγκος του παγκόσμιου εμπορίου αγαθών για το 2020.
Δεν έμεινε ανεπηρέαστη η Ελλάδα
Ο υψηλός βαθμός συσχέτισης μεταξύ της παγκόσμιας οικονομικής δραστηριότητας και του παγκόσμιου όγκου εμπορίου δεν άφησε ανεπηρέαστη την Ελλάδα. Οι εξαγωγές ελληνικών προϊόντων υποχώρησαν ραγδαία το 2020, με μεγαλύτερη αυτή του Μαΐου, 30,5% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019. Ωστόσο η επιβράδυνση της υποχώρησης των εξαγωγών κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2020, είχε ως αποτέλεσμα η μείωση των εξαγωγών το 2020, σε σχέση μετο 2019, να διαμορφωθεί στο 9,3%, στα ίδια επίπεδα με την υποχώρηση του ΑΕΠ της ελληνικής οικονομίας. Παράλληλα, ο δείκτης εξωστρέφειας (εξαγωγές ως προς το ΑΕΠ) παρέμεινε στο ίδιο επίπεδο με αυτό του 2019,στο 18,1%.
Διαβάστε περισσότερα: FnB Daily Τεύχος #1187
Πηγή: www.fnbdaily.com
Η ακτινογραφία των προστατευόμενων προϊόντων - ωφελούνται τα ελληνικα;
- Λεπτομέρειες
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Κομισιόν, αναφορικά με τα οφέλη των προϊόντων γεωγραφικής ένδειξης (PGIs) για το εισόδημα των αγροτών, παρατηρείται ξεκάθαρο πλεονέκτημα σε χώρες, όπως είναι η Ιταλία, η Ισπανία και η Πορτογαλία. Αντιθέτως, σε Ρουμανία και Ουγγαρία πλεονέκτημα έχουν τα προϊόντα που δεν καταχωρούνται με κάποια γεωγραφική ένδειξη, ενώ μικτή είναι η εικόνα σε Βουλγαρία και Ελλάδα. Γενικότερα, στην Ελλάδα δεν φαίνεται να προκύπτει κάποιο σημαντικό πλεονέκτημα από τις PGIs, σε επίπεδο εισοδήματος, εργασίας ή προστιθέμενης αξίας. Αυτό, βέβαια, με κάποιες εξαιρέσεις. Παράδειγμα, τα Μήλα Ζαγοράς Πηλίου ή τα Μήλα Καστοριάς έχουν πολύ υψηλότερο λειτουργικό περιθώριο από τα συμβατικά προϊόντα.
Στην 4η θέση η Ελλάδα
Το 2020, στην Ε.Ε. ήταν κατοχυρωμένα 3.286 προϊόντα ως ΠΟΠ (PDO), ΠΓΕ (PGIs) και εγγυημένης παραδoσιακής ποικιλίας (TSGs). Από αυτά, τη μερίδα του λέοντος είχαν Ιταλία και Γαλλία, ενώ η Ελλάδα βρισκόταν στην 4η θέση.
- Ιταλία: 858 (26%)
- Γαλλία: 734 (22%)
- Ισπανία: 354 (11%)
- Ελλάδα: 270 (8%)
- Πορτογαλία: 190 (6%)
- Γερμανία: 167 (5%)
Διαβάστε περισσότερα: FnB Daily Τεύχος #1188
Πηγή: www.fnbdaily.com
Νέες τροποποιήσεις της οδηγίας του ΦΠΑ για το ηλεκτρονικό εμπόριο.
- Λεπτομέρειες
Από την 1η Ιουλίου 2021 αναμένεται να τεθούν σε εφαρμογή οι νέες τροποποιήσεις της Οδηγίας του ΦΠΑ που θα διευκολύνουν τις διασυνοριακές δραστηριότητες ηλεκτρονικού εμπορίου μεταξύ επιχείρησης και τελικού καταναλωτή - μη υποκείμενου στον φόρο (B2C).
Ειδικά για τις εξ αποστάσεως ενδοενωσιακές πωλήσεις αγαθών προς τελικούς καταναλωτές που βρίσκονται σε άλλα κράτη μέλη (distance sales), οι επιχειρήσεις της Ε.Ε. οφείλουν, με το ισχύον καθεστώς, να διαθέτουν αριθμό φορολογικού μητρώου ΦΠΑ και να αποδίδουν ΦΠΑ στο κράτος-μέλος του καταναλωτή, όταν οι πωλήσεις τους υπερβαίνουν το όριο της εξ αποστάσεως πώλησης που ορίζεται σε 35.000 ή 100.000 ευρώ ανάλογα με το κατώτατο όριο που ισχύει σε αυτό. Με το νέο πλαίσιο το όριο καταργείται και οι επιχειρήσεις θα μπορούν υπό προϋποθέσεις να διαθέτουν αριθμό φορολογικού μητρώου ΦΠΑ σε ένα μόνο κράτος - μέλος και να υποβάλλουν σε αυτό δηλώσεις ΦΠΑ καθώς και να καταβάλλουν τον ΦΠΑ που οφείλεται σε όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ.
Διαβάστε όλο το άρθρο εδώ.
Στελέχη Λιανεμπορίου & FMCG: Σταθεροποίηση των πωλήσεων βλέπει η αγορά για το 2021
- Λεπτομέρειες
Παραμένει χαμηλά ο δείκτης οικονομικού κλίματος, ενώ 7 στα 10 στελέχη πιστεύουν ότι ο Covid-19 θα επηρεάζει την αγορά/οικονομία και το 2022.
Εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι απόψεις των στελεχών επιχειρήσεων του κλάδου για τα κύρια κλαδικά θέματα και τις προκλήσεις, όπως τις καταγράφει η κυλιόμενη Έρευνα Τάσεων στο Λιανεμπόριο FMCG του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ). Η έρευνα διεξήχθη την περίοδο 12 έως 23 Φεβρουαρίου 2021 με τη χρήση δομημένου ερωτηματολογίου και δείγμα 180 ανώτερα και ανώτατα στελέχη επιχειρήσεων (Λιανεμπόριο-Αλυσίδες Σούπερ Μάρκετ και Προμηθευτές FMCG) από τη Γενική Διεύθυνση και τα τμήματα Marketing, Πωλήσεων. Αγορών, Οικονομικών, Πληροφορική κ.λπ.
Τα αποτελέσματα καταγράφουν την αξιολόγηση των εξελίξεων από τα στελέχη του κλάδου για το Β’ εξάμηνο 2020, οι οποίες συνοψίζονται σε:
- Σταθερές πωλήσεις το α’ εξάμηνο σε σχέση με το αντίστοιχο του 2021, αλλά και συνολικά το 2020 με μικρές διακυμάνσεις.
- Σταθεροποίηση σε χαμηλό επίπεδο του οικονομικού κλίματος
- Μείωση της επίδρασης της πανδημίας του Covid-19 στην καθημερινότητα των επιχειρήσεων, αλλά αύξηση του χρόνου για τον οποίο θα επηρεάζεται η αγορά.
Διαβάστε περισσότερα: RetailToday Τεύχος #3893
ΕΒΕΑ: Αυξηση 35% του ηλεκτρονικού εμπορίου το 2020 σε σχέση με το '19
- Λεπτομέρειες
Το 2020 το ηλεκτρονικό εμπόριο στη χώρα μας, εκτιμάται ότι ήταν κοντά στα 11 δισ. ευρώ, το οποίο σημαίνει μια αύξηση περίπου 35% σε σχέση με το 2019. Αυτό ανέφερε ο καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών Γεώργιος Δουκίδης σε πρόσφατη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου του ΕΒΕΑ, με θέμα τις εξελίξεις στην αγορά λόγω της πανδημίας και το ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει το ηλεκτρονικό εμπόριο στα προβλήματα που έχουν προκύψει.
Από την πλευρά του ο πρόεδρος της ΚΕΕ και του ΕΒΕΑ, Κωνσταντίνος Μίχαλος σημείωσε ότι «ανεξάρτητα από το πώς θα εξελιχθεί η κατάσταση με την πανδημία, γνωρίζουμε πλέον ότι το μέλλον της αγοράς είναι ψηφιακό. Και δεν έχουμε άλλη επιλογή από το να προσαρμοστούμε. Μικροί και μεγάλοι, σε κάθε τομέα της εμπορικής δραστηριότητας».
Διαβάστε περισσότερα εδώ.
Ηλεκτρονικό Εμπόριο: Ποιοι είναι οι «σούπερ χρήστες»;
- Λεπτομέρειες
Σύμφωνα με έρευνα της NielsenIQ, 79% των Ελλήνων αγοραστών που επηρεάστηκαν από τον Covid-19, μόλις πρόσφατα στράφηκαν στο ηλεκτρονικό εμπόριο (E-Commerce) και τώρα χρησιμοποιούν το κανάλι αυτό έως και 2-3 φορές πιο συχνά από αυτούς που δεν έχουν επηρεαστεί από την πανδημία.
Η συνεχιζόμενη υγειονομική κρίση παραμένει μια από τις βασικές δυνάμεις πίσω από την ταχεία ανάπτυξη του E-Commerce, αλλά για να ενισχύσουμε αυτήν την επιτυχία στη μετά Covid-19 εποχή, είναι πιο σημαντικό από ποτέ να είμαστε ένα βήμα μπροστά και να κατανοήσουμε πώς ακριβώς αγοράζουν οι καταναλωτές στο Διαδίκτυο, τι τους φέρνει εκεί και πώς οι τρέχουσες τάσεις διαμορφώνουν την αγορά τού αύριο. Η NielsenIQ διενήργησε έρευνα ανάμεσα σε 850 Έλληνες διαδικτυακούς αγοραστές, για να απαντήσει σε αυτές και σε άλλες ερωτήσεις.
Σούπερ χρήστες του E-Commerce Στην Ελλάδα, περίπου 7 στους 10 διαδικτυακούς καταναλωτές, ένα ποσοστό 68%, επηρεάστηκαν κατά κάποιο τρόπο από την πανδημία, με αποτέλεσμα σε διαφορετικά επίπεδα τη μείωση του εισοδήματός τους ή την αντιμετώπιση ζητημάτων υγείας για αυτούς, τις οικογένειες ή τους φίλους τους.
Διαβάστε περισσότερα: RetailToday Τεύχος #3885
Πηγή: Direction Business Network / RetailToday
Τετραπλασιάστηκε το μερίδιο των online supermarkets το 2020
- Λεπτομέρειες
Το online κανάλι των supermarkets επιλέγουν, πλέον, όλο και περισσότεροι Έλληνες καταναλωτές. Το μερίδιο των αγορών, που πραγματοποίησαν οι Έλληνες το 2020, στα online αντί των φυσικών καταστημάτων έφτασε το 2020 σε αξία στο 1,8%.
Δηλαδή, τετραπλασιάστηκε σε σχέση με το 0,4% του 2019. Το ποσοστό παραμένει μικρό για τα διεθνή και τα ευρωπαϊκά δεδομένα. Ωστόσο, στελέχη της Convert Group, που δημοσιοποίησε τα σχετικά στοιχεία, εκτιμούν ότι το ποσοστό αυτό θα αναρριχηθεί πολύ γρήγορα τα επόμενα χρόνια στο 16%, που κατέγραψε η Μεγάλη Βρετανία το 2020. Συνολικά, ο ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης των online supermarkets στη χώρα μας ξεπέρασε κάθε προσδοκία το 2020, καταγράφοντας αύξηση 262%. Σε απόλυτα μεγέθη διαμορφώθηκε σε €163 εκατ. (σε τιμές λιανικής με το ΦΠΑ).Οι πωλήσεις αυτές ξεπερνούν τις αρχικές εκτιμήσεις της Convert Group, που τοποθετούσαν - τον Ιούλιο του 2020 - τον ετήσιο τζίρο του κλάδου του ηλεκτρονικού λιανεμπορίου στα €100εκατ.Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας, ο ασυγκράτητος ρυθμός ανάπτυξης των online supermarkets στην Ελλάδα κορυφώθηκε τον Δεκέμβριο, όπου καταγράφηκε αύξηση 669% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2020. Στα στοιχεία συμπεριελήφθησαν για πρώτη φορά και οι πλατφόρμες delivery, που ξεκίνησαν εντός του 2020 να υποδέχονται παραγγελίες supermarket, οι οποίες συνετέλεσαν εν μέρει και στην μεγάλη αύξηση που παρατηρήθηκε στο κλείσιμο της χρονιάς.
Διαβάστε όλη την έρευνα εδώ.
Πηγή: www.sepe.gr
Τουρισμός: Αισιόδοξες οι προβλέψεις για την Ευρώπη
- Λεπτομέρειες
Εκτιμήσεις της ETC για τα επόμενα χρόνια
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ταξιδιών (ETC) συνεχίζει να παρακολουθεί τον αντίκτυπο της πανδημίας στον τουρισμό, προχωρώντας παράλληλα σε προβλέψεις για την επόμενη μέρα. Η πρόσφατη έκδοση της τριμηνιαίας έκθεσης «European Tourism Trends & Prospects» εκτιμά ότι οι διεθνείς αφίξεις τουριστών στη Νότια Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας θα αυξηθούν κατά μέσο όρο 90% το 2021 σε σύγκριση με το 2020. Αντιστοίχως, αισιόδοξες είναι οι προβλέψεις και για την υπόλοιπη Ευρώπη. Η εκτίμηση για το 2022 κάνει λόγο για αύξηση των επισκεπτών κατά 34% στη Νότια Ευρώπη, ενώ για το 2023 προβλέπεται μία επιπλέον αύξηση περίπου 18%. Ανατρέχοντας στα στοιχεία του 2020, οι διεθνείς αφίξεις στην Ευρώπη μειώθηκαν κατά μέσο όρο 70% σε σύγκριση με το 2019. Η ETC χαρακτηρίζει το 2020 ως το χειρότερο έτος ως προς τις διεθνείς αφίξεις στην Ευρώπη τα τελευταία 30 χρόνια.
Διαβάστε περισσότερα: Hotel & Restaurant Τεύχος #0550
Πηγή: www.boussias.com
Η τεχνολογία πόλος έλξης για επιχειρηματικές συμφωνίες το 2021
- Λεπτομέρειες
Στο επίκεντρο της παγκόσμιας κινητικότητας για συγχωνεύσεις και εξαγορές θα βρεθεί - και - το 2021 ο κλάδος της τεχνολογίας. Ειδικά οι αναδυόμενες τεχνολογίες θα τεθούν μεταξύ των πιο πιθανών επενδυτικών στόχων την επόμενη διετία.
Το Internet of Things, η Τεχνητή Νοημοσύνη και το cloud βρίσκονται μεταξύ των πιο πιθανών επενδύσεων τα επόμενα δύο χρόνια (67%, 64% και 61%, αντίστοιχα). Υπέρ αυτής της τάσης συνηγορεί η ταχεία μετάβαση στο ηλεκτρονικό εμπόριο και την απομακρυσμένη εργασία, καθώς και ο επανασχεδιασμός των αλυσίδων εφοδιασμού. Άλλωστε και το 2020, ο κλάδος της τεχνολογίας πρωταγωνίστησε σε επιχειρηματικές συμφωνίες, που αφορούσαν συγχωνεύσεις και εξαγορές (Σ&Ε). Στο πεδίο των Σ&Ε, ο πιο ενεργός κλάδος το 2020 ήταν αυτός της τεχνολογίας, των ΜΜΕ και των τηλεπικοινωνιών με 5.755 συμφωνίες αξίας $973 δισ., που συνιστά αύξηση 6% σε ετήσια βάση έναντι του 2019.
Ακολούθησε ο κλάδος των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών με 901 συμφωνίες αξίας $352 δισ. (αύξηση 8%) και αυτός της ενέργειας και των υπηρεσιών κοινής ωφέλειας με 525 συμφωνίες, αξίας $142 δισ. (αύξηση 34%). Στον αντίποδα, οι κλάδοι που έχουν εκτεθεί περισσότερο στην πανδημία του COVID-19 σημείωσαν έντονη επιβράδυνση σε Σ&Ε το 2020, ως αποτέλεσμα των lockdowns και της επιδείνωσης της οικονομίας.
Ο βιομηχανικός κλάδος (πτώση 18%, σε σύγκριση με το 2019, στα $262 δισ.) και ο κλάδος των καταναλωτικών προϊόντων (πτώση 16%, στα $156 δισ.), βρέθηκαν ιδιαίτερα εκτεθειμένοι στις επιπτώσεις.
Διαβάστε όλη την έρευνα εδώ.
Πηγή: www.sepe.gr
Τουρισμός: Η ανάκαμψη αναμένεται το β΄ εξάμηνο του 2021
- Λεπτομέρειες
Η αβεβαιότητα για το μέλλον συνεχίζει να χαρακτηρίζει τον τουριστικό τομέα. Η GBR Consulting χρησιμοποιώντας επίσημα στοιχεία σε μία προσπάθεια να αποτυπώσει την κατάσταση για το 4ο τρίμηνο του 2020 επισημαίνει ότι τον Δεκέμβριο του 2020 τα καθαρά έσοδα των ξενοδοχείων ανά δωμάτιο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη ήταν μειωμένα κατά 77% και τα συνολικά έσοδα των resorts κατά 78% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019. Την ίδια στιγμή, οι διεθνείς αφίξεις σε 39 ελληνικά αεροδρόμια το 4ο τρίμηνο του 2020 ήταν μειωμένες κατά 73%, ενώ οι εσωτερικές κατά 60% σε σχέση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2019.
Μείωση 64% στα αεροπορικά ταξίδια στην Ευρώπη τον Ιανουάριο του 2021.
Σύμφωνα με στοιχεία του Eurocontrol, τα οποία επικαλείται η GBR Consulting στην παρουσίασή της, τα αεροπορικά ταξίδια τον Ιανουάριο του 2021 στην Ευρώπη ήταν μειωμένα κατά 64% σε σύγκριση με την αντίστοιχη χρονική περίοδο πέρυσι με τις προβλέψεις να κάνουν λόγο για χειροτέρευση της κατάστασης τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο. Ακόμα και η εικόνα του Απριλίου δεν θα είναι καλή, σύμφωνα με το Eurocontrol με εξαίρεση την περίοδο του Πάσχα που αναμένεται μία περιορισμένη αύξηση των μετακινήσεων με αεροπλάνο. Η έρευνα εστιάζει στην Ελλάδα αναφέροντας ότι οι υπεύθυνοι της αγοράς αναμένουν σημαντική ανάκαμψη της ταξιδιωτικής δραστηριότητας το δεύτερο εξάμηνο του 2021.
Διαβάστε περισσότερα: Hotel & Restaurant Τεύχος #0543
Πηγή: www.boussias.com
Ανεβαίνουν οι ηλεκτρονικές αγορές στο λιανεμπόριο τροφίμων. 1 στους 4 χρήστες του διαδικτύου παραγγέλνει τρόφιμα από απόσταση
- Λεπτομέρειες
Δωρεάν παράδοση προϊόντων όταν αγοράζει online, ποιότητα φρέσκων προϊόντων, ταχύτητα παράδοσης και τιμές, οι βασικοί παράγοντες επιλογής ηλεκτρονικού καταστήματος σούπερ μάρκετ.
Το ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών), στο πλαίσιο κυλιόμενης έρευνας καταναλωτών που πραγματοποιεί, με δείγμα 850 ατόμων (συλλογή τέλος 2020) με θέμα τις καταναλωτικές συνήθειες των καταναλωτών λόγω της εμφάνισης του ιού Covid-19 στην Ελλάδα, κατέγραψε ενδιαφέρουσες απόψεις των καταναλωτών σε σχέση με τις ηλεκτρονικές αγορών προϊόντων σούπερ μάρκετ.
Άλλωστε, οι πωλήσεις του online καναλιού των σούπερ μάρκετ έχουν ξεπεράσει το 2020, σύμφωνα με την Convert Group, τα 100 εκατ. ευρώ, δηλαδή ήταν υπερδιπλάσιες συγκριτικά με τις ηλεκτρονικές πωλήσεις που πραγματοποιήθηκαν το 2019, οι οποίες είχαν διαμορφωθεί στα 46,7 εκατ. ευρώ. Η συνολική αξία της online αγοράς είναι σημαντικά μεγαλύτερη, αν λάβουμε υπόψη τα συνοικιακά καταστήματα κ.λπ. Παράλληλα, ή έρευνα καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ καταγράφει ότι το κοινό που αγοράζει τρόφιμα και γενικά είδη σούπερ μάρκετ online, έχει φτάσει πλέον στο 25% έναντι ενός πολύ μικρού ποσοστού 1-2% το 2019 (σχήμα 1). Επίσης, 4 στους 10 χρήστες διαδικτύου παραγγέλνουν online στην κατηγορία fooddelivery, η οποία έχει ξεπεράσει συνολικά ως αγορά τα 500 εκατ. ευρώ το 2020.
Διαβάστε περισσότερα: RetailToday Τεύχος #3873